Business Insider

/ 228 / katka
Svetové firmy sa snažia zvoliť si čo najlepšie meno, ktoré sa ľahko zapamätá a prinesie so sebou úspech. Viete ako vznikol taký Google, Starbucks či Ikea?

Mnohí z nás bez rozmýšľania preferujú značky, ktoré sa im páčia. Zapôsobila reklama, dobré skúsenosti, odporúčania známych. Viete však, čo názvy rôznych značiek znamenajú?

Pepsi je medicínske pomenovanie pre zlé trávenie

pixabay.com

Zakladateľ Pepsi Caleb Davis Bradham chcel byť pôvodne lekárom, no rodinná kríza ho donútila odísť zo školy a namiesto sľubnej kariéry doktora sa stal len lekárnikom. Jeho pôvodný vynález Brad’s Drink bol vyrobený zo zmesi cukru, vody, karamelu, citrónovej šťavy a muškátového orechu. O tri roky neskôr Bradhamn nápoj, o ktorom veril, že napomáha zažívaniu, premenoval a vznikla tak Pepsi-Cola. Slovo pepsi si požičal z medicínskeho termínu dyspepsia a znamená pokazený žalúdok či zlé trávenie.

Google vznikol vďaka preklepu

pixabay.com

Názov jednej z najpopulárnejších firiem na svete vznikal počas diskusie na Stanfordskej univerzite. Zakladateľ Larry Page sa ho snažil vymyslieť spolu s ďalšími študentmi. Jeden z návrhov bol googolplex – jedno z najväčších čísel, ktoré je možné zapísať. Google vznikol po tom, čo toto číslo jeden zo študentov zle napísal a stránka tak celú spoločnosť zaregistrovala pod týmto menom.

McDonald’s je pomenovaný po dvoch bratoch, ktorí mali reštauráciu s hamburgermi

pexels.com

Raymond Kroc, zakladateľ McDonald’s, bol predavač prístrojov na mliečne koktaily keď prvý krát stretol bratov Dicka a Maca McDonaldových. Tí vlastnili reštauráciu s hamburgermi v San Bernardino v Kalifornii. Bratia si kúpili niekoľko jeho prístrojov a jeho reštauráciou ho natoľko očarili, že sa stal ich agentom a otvoril desiatky ďalších reštaurácií v USA. O niekoľko rokov neskôr kúpil aj práva na meno McDonald’s.

Adidas nie je skratkou pre „All Day I Dream About Soccer“ (celý deň snívam o futbale)

pixabay.com

Mnoho ľudí zastáva myšlienku, že značka Adidas vznikla práve na základe spojenia prvých písmen anglického spojenia „celý deň snívam o futbale“. Športová značka má totiž meno po svojom zakladateľovi Adolfovi Dasslerovi, ktorý začal vyrábať športovú obuv po tom, čo sa vrátil z prvej svetovej vojny. Názov je spojením jeho prezývky Adi a prvými tromi písmenami jeho priezviska.

Džin pošepkal slovo Rolex

pixabay.com

Zakladateľ firmy Rolex Hans Wilsdorf chcel značku, ktorá sa jednoducho vysloví v akomkoľvek jazyku. Snažil sa kombinovať písmená abecedy všetkými možnými spôsobmi, ktorých výsledkom bola stovka mien, no nepáčila sa mu ani jedna. Podľa jeho slov mu v jedno ráno, keď sa viezol po Londýne, džin zašepkal do ucha slovo Rolex.

Zara vznikla z mena Zorba – jej pôvodného mena

pixabay.com

Zakladateľ Amancio Ortega svoju firmu pôvodne nazval podľa filmu z roku 1964 Grék Zorba. To mu však nevydržalo dlho. Prvý obchod, ktorý otvoril v meste La Coruña, sa nachádzal len dva bloky od baru s názvom Zorba. V čase, kedy mu barman povedal, aby názov zmenil, už mal Ortega vyrobené formy na písmená, a preto vymenil písmená a zmenil ich na najbližšie slovo, aké mu napadlo, teda Zara.

Ikea v skutočnosti nie je švédske slovo

pixabay.com

Ingvar Kamprad, zakladateľ spoločnosti, si vybral názov značky tak, že spojil jeho vlastné iniciály s prvými dvomi písmenami farmy a dediny, v ktorej vyrastal – Elmtaryd a Agunnaryd v severnom Švédsku.

Starbucks nesie svoje meno po postave z Moby-Dicka

pixabay.com

Príbeh priznal v rozhovore spoluzakladateľ Gordon Bowker. V hľadáčiku bol názov, ktorý by začínal na „st“, pretože sa viacerí z vedenia firmy zhodli, že sú to silné písmená. Niekto prišiel so starou baníckou mapou v Severnej Amerike, kde sa nachádzalo banícke mesto Starbo. V momente ako ho uvidel, si spomenul sa knižnú postavu z Moby-Dicka Starbuck.

Amazon má meno ako najväčšia rieka sveta

Zakladateľ Jeff Bezos chcel svoje online kníhkupectvo pôvodne nazvať Cadabra. Jeho právnik ho však presvedčil, že meno až príliš pripomína Cadaver – anglické slovo pre mŕtvolu. Nakoniec sa rozhodol inšpirovať riekou Amazon, ktorú zakomponoval aj v prvom logu firmy.

Ďalším príkladom je značka Nike, ktorá má rovnaké meno ako aj grécka bohyňa víťazstva.

Pozri aj: Dizajnér vytvoril sériu lôg, pri ktorých sa nebudete cítiť komfortne. Prídete na to, komu pôvodne patrili?

interez.sk (katka), businessinsider.com




Komentovať (0)