Holandská firma VolkerWessels našla inšpiráciu v nápade indického inžiniera a profesora chémie Rajagopalana Vasudevana a svojím projektom PlasticRoads vytvorila koncept na skvalitnenie cestnej premávky. Nápad, ktorý by mohol svojou realizáciou ušetriť nejedno auto a zároveň prispieť k zlepšeniu ekologickej situácie vo svete.
Podľa vyjadrenia firmy by malo ísť o recykláciu odpadu, ktorý sa nachádza v oceánoch a na ich dne. Týmto plastom dodajú novú tvár prostredníctvom ich spracovania a následného modelovania veľkých dielcov s možnosťou ich priameho umiestnenia do krajiny. Tvorba takéhoto obrovského lega z nevyužitých plastov je oveľa šetrnejším spôsobom, ako ich spaľovanie. Konštruovanie „plastovej cesty“ je v mnohých ohľadoch šetrnejšie, ako napríklad pokladanie asfaltových kobercov. Vtedy sa jedná o proces, pri ktorom sa uvoľňujú do ovzdušia milióny ton CO2. To predstavuje až 2% z celkových emisií spojených s dopravou.
„Plast ponúka veľa výhod čo sa týka výstavby ciest alebo ich samotnej údržby,“ povedal Rolf Mars, jeden z predstaviteľov firmy VolkerWessels. Priemerná životnosť asfaltovej cesty je z dôvodu erózie približne 20 rokov. Tie plastové by podľa predpokladov mali vydržať až trikrát dlhšie.
Extrémne teploty v rozmedzí od -40° až do 80° jej nebudú robiť problém. Asfalt sa pri podobne vysokej teplote začína topiť. Okrem toho bude realizácia ciest značne rýchlejšia. Veľké diely z plastového odpadu sa vyrobia vopred a následne dopravia na miesto, kadiaľ bude plastová cesta viesť. To by zjednodušilo premávku a komplikácie s častými uzáverami či už sa jedná o stavbu cesty alebo jej opravu. Mesiace prác na klasických cestách, ako ich poznáme dnes, by vystriedali týždne. Konštrukčné vlastnosti blokov podľa nákresov poskytujú dostatočný priestor na vedenie káblov a potrubí rôzneho druhu.
Autori projektu v neposlednej rade vyvyšujú ekonomickú výhodnosť ciest takéhoto typu. Nie je potrebné vytvárať žiadne ďalšie terénne úpravy, ako napríklad podsypanie štrkom či makadámom. Náklady na rovnako veľký úsek ako z asfaltu sú síce väčšie, ale materiál je možné použiť opakovane. Pri opravách nie je potrebné zničiť nedotknutú vozovku, ale stačí vymontovať akurát diel v mieste ktorého závada vznikla.

„Nápad je stále len na papieri. V prvom rade je potrebné vytvoriť prototypy a otestovať ich v laboratóriu, aby sme mali istotu, že sú bezpečné aj v mokrých a klzkých podmienkach. Zároveň hľadáme partnerov, ktorí sa do tohto projektu s nami zapoja,“ dodáva Rolf.
Pre začatie úspešnej produkcie je potrebné vopred vyloviť množstvo odpadu z oceánov a morí, ktorý sa následne použije na hotové produkty. Budúcnosť ciest tak aktívne smeruje vpred k ekologickejšiemu a krajšiemu zajtrajšku.
inspiraction.news, autozive.cz
Zaplatili sme len 3 eurá: Vyskúšali sme sa veľmi lacno najesť v reštaurácii z Na nože. Niektorým sa takéto jedlo prieči
Žije v prenajatom byte, nemá auto a po meste chodí s batohom: Kto je Zohran Mamdani, prvý moslimský starosta New Yorku?
Najnebezpečnejšia žena: Bola posadnutá sexom a vraždila mužov pre zábavu. Dostala tvrdý trest, stále je hrozbou
Budú vianočné trhy v Bratislave drahšie? Stánkarov zaťaží vyššia 23 % DPH, na ľudí tento rok čakajú aj výhodné ponuky
Mamička varí lacné jedlá, aby šetrila peniaze: Podľa ľudí je to ako krmivo pre psa, jej manžel sa správa zvláštne
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek












Nahlásiť chybu v článku