Petra Sušaninová / /
Predstavte si, že sedíte v práci a musíte vyriešiť niečo mimoriadne dôležité.

Vedľa vás však sedí kolega, ktorý od rána vydáva zvuky. Píska si, spieva si, hojdá sa na stoličke, ktorá vŕzga, občas mliaska a praská kĺbmi na rukách. Za iných okolností by ste to možno zniesli, dnes však nemáte trpezlivosť, nakoniec mu preto vynadáte a požiadate šéfa, aby vás preložil na iné miesto.

V dôsledku takéhoto konania však môžete raniť city svojho kolegu, ktorý si možno neuvedomoval, že vám tie zvuky prekážali. Okrem toho sa môže zdať, že nie ste tímový hráč ale frfloš, ktorému všetko prekáža, aj keď si myslíte, že v danom momente ste mali plné právo reagovať tak, ako ste reagovali.

unsplash.com

Aj keď sa to môže zdať takmer nemožné, v skutočnosti je veľmi ľahké takýmto situáciám sa vyhnúť a zaberie vám to len niekoľko sekúnd. Sme totiž ľudia a sebakontrola by mala byť jednou z našich silných stránok, aby sme vedľa seba dokázali nažívať v pokoji a mieri.

S nápadom prišiel komik menom Craig Ferguson ešte v roku 2011 a podstatou metódy 3 sekúnd sú tri otázky, ktoré by ste si mali položiť predtým, ako niečo vyslovíte nahlas.

Otázky sú nasledovné:

  1. Naozaj to tá osoba potrebuje počuť?
  2. Naozaj to potrebuje počuť odo mňa?
  3. Naozaj to potrebuje počuť odo mňa a práve teraz?

Ide o spôsob sebareflexie, ktorá vám môže pomôcť v komplikovaných situáciách. Ak by ste si pomysleli, že rada od komika predsa nemôže byť účinná, mýlite sa. Vedci sa rozhodli účinnosť sebareflexie overiť a v roku 2014 vykonali výskum, v rámci ktorého strávili zamestnanci posledných 15 minút pracovného dňa práve sebareflexiou. Ukázalo sa, že po 10 dňoch 15-minútovej sebareflexie boli zamestnanci spokojnejší a podávali v práci lepší výkon.

unsplash.com

Ak nemáte čas počas dňa či pred spaním, venujte sa sebareflexii napríklad cestou do práce alebo domov z práce. Uvažujte nad tým, čo ste sa v daný deň naučili a ako ste sa správali k ľuďom okolo seba. Vedci z Harvardu tvrdia, že vďaka tomu budete spokojnejší, šťastnejší a hrozí vám nižšie riziko vzniku syndrómu vyhorenia.

Ak sa teda dostanete do vypätej situácie, nemusíte použiť presne tie tri otázky, ktoré si kladie Ferguson. Jeho cieľom bolo poukázať na to, že je možné udržať si chladnú hlavu. Aké otázky si budete klásť, je na vás. Mali by vám však pomôcť upokojiť sa a získať nadhľad.

Máte odvahu 3-sekundovú metódu vyskúšať? Dajte nám vedieť v komentároch.

Pozri aj: Kakeibo: Stará japonská metóda, vďaka ktorej mesačne ušetríte až 35% zo svojich príjmov

curiosity
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)