Európska únia podľa predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Ľubomíra Andrassyho čelí vážnej strate tempa aj konkurencieschopnosti voči zvyšku sveta. Ako upozorňuje, Únia sa dostala do situácie, keď žije na úkor budúcich generácií a jej hospodárska dynamika je oslabená neefektívnym využívaním finančných zdrojov.
Andrassy to uviedol po stretnutí so slovenskou členkou Európskeho dvora audítorov Katarínou Kaszasovou. Podľa Andrassyho EÚ smeruje k historicky vysokému zadlženiu. Kým pred pandémiou COVID-19 dosahoval dlh únie približne 52 miliárd eur, dnes je to už viac než 578 miliárd eur.
Budúcnosť nevyzerá ružovo
Ak sa trend nezmení, do roku 2027 by mohla európska dlhová záťaž narásť až na 900 miliárd eur. Od roku 2028 bude Únia musieť podľa Andrassyho každoročne vyčleniť okolo 40 miliárd eur na splácanie záväzkov, ktoré vznikli najmä počas krízových rokov. Najvyšší kontrolór zároveň upozornil, že pôvodný cieľ spoločnej európskej politiky, a to podpora rozvoja, inovácií a súdržnosti, sa z eurofondov často vytráca.

Dotačné mechanizmy označil za netransparentné a zle cielené, pretože podľa neho slúžia skôr na administratívne spracovanie financií než na posilňovanie ekonomického rastu. „Nie sú používané na to podstatné, prečo majú byť využité, a to sú inovácie, rozvoj a podpora tých projektov, ktoré prispievajú k rastu,“ skonštatoval.
Kriticky sa vyjadril aj k samotnému plánu obnovy, ktorý mal byť jedným z hlavných nástrojov modernizácie európskych ekonomík. Podľa Andrassyho bude veľmi ťažké objektívne vyhodnotiť, či sa podarilo dosiahnuť jeho deklarovaný cieľ. Teda zvýšenie konkurencieschopnosti. Pripomenul pritom, že členské štáty, vrátane Slovenska, budú tieto zdroje musieť postupne splácať od roku 2028 až do roku 2058.
Slovensko má z celkového balíka plánu obnovy vo výške vyše 700 miliárd eur pridelených približne šesť miliárd eur. Andrassy však varuje, že prínos týchto peňazí nemožno merať len číslami o čerpaní. „Na prvom mieste musí byť kvalita, transparentnosť a efektívnosť vynaložených prostriedkov. Nestačí hovoriť o percentách čerpania, ak nevieme, čo konkrétne priniesli,“ zdôraznil predseda NKÚ.
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať








Nahlásiť chybu v článku