Slovenské železnice postupne pokračujú v modernizovaní svojich tratí, čo znamená, že na viacerých úsekoch bude možné cestujúcich prepravovať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. No kým rezort má jasno v tom, na ktorých miestach by chcel, aby vlaky jazdili rýchlejšie, tak skoro sa ich cestujúca verejnosť nedočká. Dôvodom sú najmä vysoké náklady.
Finančný web denníka Hospodárske noviny prednedávnom informoval o úsekoch, ktoré v najbližšom období plánujú ŽSR modernizovať. Megaprojekty počítajú s tým, že slovenské vlaky budú môcť cestujúcich konečne prepravovať rýchlejšie, a to až rýchlosťou 160 km/h. Hlavná trať, teda Bratislava-Žilina-Košice, sa pritom modernizuje už 20 rokov a plánom je, aby sa cesta vlakom po tomto úseku skrátila o 40 minút. Postupne by malo úsekov, kde bude možno pridať na jazdnej rýchlosti vlakov, pribúdať. Nie je to ale také jednoduché.

Tento rok začnú s modernizáciou úseku medzi Popradom a Vydrníkom
Náklady na modernizáciu sa neustále zvyšujú a na niektorých úsekoch museli vlaky dokonca minulý rok aj spomaliť. Podľa webu HNonline, ide zhruba o 66 kilometrov koľají, ktoré majú zastaralú infraštruktúru.
Ešte pred Vianocami pritom železnice podpísali kontrakt so spoločnosťami Doprastav a TSS Grade vo výške 369 miliónov eur na modernizáciu trate medzi Popradom a Vydrníkom. ŽSR pritom za vynovenie trate zaplatia až o 130 miliónov viac, než bol predpoklad pri projektovej dokumentácii. Pracovať sa na ňom ale začne už zrejme tento rok.

Modernizačné práce pokračujú aj na už „rozostavaných“ úsekoch, akými je napríklad trať pri Lučivnej. Tá už mala byť hotová, problémy ale spôsobili dodávky materiálov, čo dokončenie stavby spomalilo a predĺžilo. Do roku 2026 sa predĺži aj modernizácia žilinského železničného uzla. V ďalších rokoch sa cestujúci dočkajú aj vynovených tratí na Liptove a na Spiši.

Kompletná trať z Bratislavy do Košíc vynovená ešte roky nebude
Na hlavnej trati Bratislava-Žilina-Košice ale vlaky želanou rýchlosťou neprejdú ešte riadne dlho. Niektoré projekty ešte neboli totiž vôbec schválené, pri niektorých sa ešte len plánuje dokumentácia a mnohé komplikujú bezpečnostné štandardy a nariadenia Európskej únie. Potrebné bude napríklad obnoviť aj železničné mosty či vystavať novú infraštruktúru vrátane nových tunelov. Ďalšou dôležitou otázkou sú aj financie. Niektoré plánované projekty počítali s peniazmi z Bruselu, Únii sa ale nepozdávali, železnice ich tak museli prepracovať.
Tieto železničné trate sa budú modernizovať a vlaky tam zrýchlia na 160 km/h:
#1 Paludza – Liptovský Hrádok (2025 – 2029)
#2 Liptovský Hrádok – Poprad (po roku 2030)
#3 Poprad – Lučivná (ukončujú sa práce)
#4 Poprad – Vydrník (2024 – 2027)
#5 Vydrník – Markušovce (2025 – 2029)
#6 Krompachy – Kysak (po roku 2030)
#7 Kysak – Košice (po roku 2030)
#8 Žilina – Vrútky – Paludza (nie je známe)
Košické vianočné trhy nám vyrazili dych. Oškvarky z kapra za 15 eur ľudia ospevujú, cibuľa za 1,5 eura prekvapila
Cheeseburger za 0 €: Boli sme na otvorení horúcej novinky. Sľúbili 1 000 jedál zadarmo, poriadne nás sklamali
Expert na hypotéky: Ľudia preplácajú úvery aj o stovky eur mesačne, ktoré vedia ušetriť. Pozor na kreditky či hazard
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava
Porsche sa na ojazdených pneumatikách rútilo až 150 km/h. Po náraze začalo horieť, Paul Walker vtedy ešte žil
Matúš prešiel vyše 25-tisíc kilometrov: Na výkaly v prírode treba lopatku, servítky zobrať so sebou. Slováci tomu nerozumejú









Nahlásiť chybu v článku