Bol jedným z najvýznamnejších a najpopulárnejších priekopníkov histórie letectva. Jeho celoživotné dielo sa stalo neoddeliteľnou súčasťou dejín svetovej aviatiky a symbolom technického pokroku. 25. júla uplynulo 116 rokov, odkedy sa Louis Blériot zviditeľnil preletom kanálu La Manche. Svetu tak ukázal, že obloha už nie je neprekonateľná bariéra.
Nielen vynálezca, ale aj podnikateľ
Louis Blériot, rodným menom Louis Charles Joseph Blériot, sa narodil 1. júla 1872 vo francúzskom Cambrai. Už od mladosti sa intenzívne zaujímal o lietanie, čo bolo v tej dobe takmer čisté sci-fi. Cesta k naplneniu jeho sna bola plná prekážok, no Blériotovi k nej výrazne dopomohlo jeho vynikajúce technické vzdelanie. V roku 1895 úspešne absolvoval prestížnu École Centrale des Arts et Manufactures, jednu z najlepších inžinierskych škôl vo Francúzsku. Po skončení štúdia sa vrhol do víru podnikania, čo sa ukázalo ako kľúčové pre jeho budúce letecké experimenty, píše Britannica.
Ako novopečený technický inžinier začal svoju kariéru zdokonaľovaním a výrobou acetylénových lámp pre automobily, ktoré boli v tom čase na vzostupe. Táto podnikateľská aktivita mu priniesla nielen finančnú stabilitu, ale aj cenné skúsenosti s výrobou a inováciami.

„Jeho výhodou bolo aj to, že okrem toho, že bol vynálezcom, teoretikom a experimentátorom, bol tiež podnikateľom. Takže mohol pre realizáciu svojho sna o lietaní použiť vlastné finančné prostriedky. Vynálezca, konštruktér, pilot, ale aj úspešný podnikateľ, ktorého na jeho ceste za úspechom neodradil žiaden čiastkový neúspech,“ objasnil pre TASR historik Peter Šumichrast, ktorý je autorom a spoluautorom desiatok vedeckých a vedecko-populárnych prác, v ktorých sa venuje problematike letectva.
Blériotova schopnosť kombinovať vedecký prístup s praktickým manažmentom a financovaním bola v ére raného letectva mimoriadne cenná a odlišovala ho od mnohých iných nadšencov, ktorí často zápasili s nedostatkom prostriedkov.
Cestu za snom mu kazili neúspechy
Ako píše portál The Engineer, jeho vášeň pre letectvo však neprišla hneď. Najprv sa venoval experimentom, ktoré zahŕňali vtáčí let a krídelné konštrukcie. V roku 1900 začal spolupracovať s Gabrielom Voisinom. Spolu experimentovali s klzákmi a neskôr aj s motorovými lietadlami. Počiatočné pokusy však boli často neúspešné a sprevádzalo ich mnoho havárií, ktoré Blériota neraz zranili a zničili drahé prototypy. Napriek tomu sa nevzdal. Po každom zlyhaní sa vrátil do dielne s novými nápadmi a vylepšeniami.
Kým bratia Wrightovci sa držali skôr dvojplošníkových konštrukcií, Blériot experimentoval s rôznymi konfiguráciami vrátane tandemových krídel a neskôr sa sústredil na jednoplošníky. Veril, že jednoplošník ponúka lepšiu aerodynamiku a je potenciálne rýchlejší. Jeho lietadlá, označené rímskymi číslicami, predstavovali postupné kroky vpred. V roku 1908 uskutočnil niekoľko pozoruhodných letov, vrátane prvého letu s pasažierom a prvého letu, ktorý bol dlhší ako 10 minút, čo boli v tom čase významné míľniky. Tieto úspechy mu pomohli získať dôveru v jeho jednoplošné konštrukcie a pripraviť pôdu pre najväčší triumf.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- koľko minút trval let;
- aká dráma ho sprevádzala;
- ako sa z Blériota stal najväčší výrobca lietadiel;
- čo robil Blériot po prvej svetovej vojne.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava
Porsche sa na ojazdených pneumatikách rútilo až 150 km/h. Po náraze začalo horieť, Paul Walker vtedy ešte žil
Matúš prešiel vyše 25-tisíc kilometrov: Na výkaly v prírode treba lopatku, servítky zobrať so sebou. Slováci tomu nerozumejú
Odborník na energetiku Rastislav: Toto sú najväčšie chyby, ktoré ľudia doma robia. Ušetriť môžete desiatky eur mesačne
Punč za 3,50 € a šokujúci predmet za 4 €: Boli sme na vianočných trhoch, otvorili pred pár minútami. Takéto ceny vás čakajú
Len 30 minút od obľúbeného mesta sme objavili skrytý raj Slovenska: Mnohí ani netušia, aké klenoty ukrýva
V Tatrách sa chystá nový projekt za milióny: Zmiznú lesy, vyrastie tu takáto stavba. Nie je jasné, kto za ňou je
Lucie o živote na východe Turecka: Moje výdavky sú nulové, jednoizbový byt sa tu dá prenajať za 300 eur. Ľudia by sa rozdali









Nahlásiť chybu v článku