Aj keď na Slovensku ich veľa nevídame, stačí prejsť niekoľko kilometrov za hranice s Rakúskom a vidíme ich desiatky, ba až stovky. Veterné turbíny, alebo veterné mlyny, sú neprehliadnuteľné. Stačí len mierny vietor a tieto obrovské vrtule začnú vyrábať elektrickú energiu. Každá takáto veterná turbína má spravidla tri ramená. Viete ale prečo sú práve tri? Prečo ich nie je viac, prípadne menej?
Spoznajte veterné turbíny
Ľudia energiu vetra využívajú už stáročia. V minulosti sa používali veterné mlyny na mletie obilia, prípadne na prečerpávanie vody.

Dnes sa však energia vetra čím ďalej tým viac využíva na výrobu elektrickej energie. Pravdepodobne všetky moderné veterné turbíny, ktoré ste kedy videli, mali tri ramená. Dôvod, prečo sú tri, je vec kompromisu a najlogickejšieho uváženia.

V prvom rade je dôležitá finančná otázka. Tu platí jednoduché pravidlo. Čím viac ramien, tým je turbína drahšia. Každé rameno navyše znamená ďalšiu záťaž, a tak je potrebný silnejší vietor na roztočenie takejto turbíny.
Ukázalo sa, že keby sa pridalo navyše štvrté rameno, tak výkon by narástol o nevýznamnú čiastku. A to platí aj v prípade ak by sa počet ramien zvyšoval na päť a viac.

Je teda ekonomicky nevýhodné aby veterná turbína mala viac ako tri ramená.
Možno si teraz kladiete otázku, keď je nevýhodné mať viac ramien, tak prečo potom neznížia počet ramien len na dve? Konštrukcia by bola ľahšia, čo by zvyšovalo výkon a aj turbína s dvomi ramenami by bola lacnejšia ako tá s tromi.

V prípade, že by veterná turbína mala len dve ramená, vyvstali by na povrch iné problémy. V prípade silného vetra by na konštrukciu pôsobilo nerovnomerné zaťaženie a navyše by sa turbína mohla roztočiť až tak rýchlo, že by sa v dôsledku nerovnomerného zaťaženia a vysokej rýchlosti rozpadla. A vyššia rýchlosť nie vždy znamená viac elektriny. I keď laicky platí, čím rýchlejšie sa točí, tým viac elektriny sa vyrába, pri vysokých rýchlostiach generátory nestíhajú vyrábať viac elektriny a zvyšuje sa zaťaženie na mechanické časti turbíny a tým sa rýchlejšie opotrebúva.

Praxou sa teda ukázalo, že tri ramená sú jednoducho najlepšie. Produkujú dostatočný výkon pri najnižších nákladoch, nemajú nepriaznivé vplyvy na konštrukciu a navyše zabezpečujú vhodnú rýchlosť otáčania. A tiež podľa nás pôsobia určite krajšie, ako keby tam boli len dve ramená.
Takže keď budete nabudúce vidieť veterné turbíny, už budete vedieť, prečo majú práve a len tri ramená.
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať








Nahlásiť chybu v článku