Foto: Interez.sk (Ľuboš Belko)

Pred nedávnom sme zavítali do malebného mestečka Bath.

Toto utešené miesto neďaleko Bristolu je zároveň miestom, kde vzniká obľúbený seriál Flipping Bangers. Dokumentárna reality šou mapuje proces prerábania starých, takmer nepojazdných áut, do podoby nablýskaných veteránov. Tie sa neskôr predávajú a nachádzajú svojich nových majiteľov.

Článok pokračuje pod videom ↓

Celý proces rekonštrukcie prebieha počas piatich dní, kedy si hlavný predstavitelia Will a Gus musia poradiť s rôznymi prekážkami, ktoré sa znenazdajky objavia. Ako to naozaj vyzerá môžete sledovať na kanáli Viasat Explore od pondelku 3. júna o 20:00. My sme vyspovedali predstaviteľov seriálu priamo v ich dielni. Pred nami stál Reliant Scimitar GT z roku 1979.

Interez (Ľuboš Belko)

V dnešnom rozhovore sa dozviete:

  • Aký majú Will a Gus vzťah k svojim autám.
  • Aké je to vzdať sa vozidiel, na ktorých pracovali.
  • Čo si myslia o českej Škodovke.

Čo nám poviete o aute, ktoré stojí pred nami?

Gus: Scimitar bola britská automobilka. Toto je Scimitar GT z roku 79. Boli to masovo vyrábané autá a my sme ho mali na zozname už v minulej sérii. Kúpili sme ho dnes ráno. Akurát sa chystáme na generálku.

Interez (Ľuboš Belko)

Will: Scimitar vyrábala tá istá spoločnosť, ktorá má na svedomí Reliant Robin. Trojkolesové auto, ktoré bolo aj Only Fools and Horses (obľúbený britský sitcom). Majú teda dlhoročné skúsenosti s výrobou plastových áut. Nie je to vozidlo, v ktorom by ste chceli mať nehodu.

Dostávate spätnú väzbu od kupcov?

Gus: Samozrejme a často. Jeden chlap od nás kúpil Ford Metro a neustále nám dáva vedieť, ako sa mi darí. Rozpráva nám o tom, ako auto upravuje, aké zmeny na ňom prevádza. Najväčší problém s rekonštrukciou áut je, že sa do nich zamilujete. Ak máte radi autá a ste voči nim empatickí, máte problém sa ich vzdať.

Takže je ťažké predať hotové autá?

Will: Niektoré áno, niektoré nie. Pri niektorých sme boli radi, že sme sa ich zbavili.

Interez (Ľuboš Belko)

Pri ktorom aute to bolo najťažšie?

Gus: Povedal by som, že to bol Citroen BX, ale v prvej sérii to bol aj Volkswagen Golf. Vždy keď autá dokončíme, zoberieme ich na testovaciu jazdu. Golf bol úžasný. Zobral som ho na úzke cesty a robil presne to, čo mal. Rozumieme tomu, že keď niekto vytvorí auto, má k nemu vzťah a odrazu je to osobné. Keď dávame naše autá na eBay a niekto zrazí cenu potom, ako s ňou súhlasil, vždy to zabolí.

Súčasťou seriálu je fakt, že auto musíte mať hotové za dva dni. Cítite sa niekedy pod tlakom?

Will: Áno. Ale nie je to tak, že by mi autá nedali spávať. Mám aj väčšie problémy. Žijem na farme a moja žena si zmyslela, že budeme mať sliepky. Ja vždy hovorievam, že ak chcete mať potkany, zadovážte si sliepky… Neznášam potkany.

Interez (Ľuboš Belko)

Obaja ste vyrastali s autami. Čo si myslíte o súčasných autách a o tom, že mladí ľudia sa nezaujímajú o to, čo je pod kapotou?

Will: Myslím si, že je to naozaj škoda. Keď som bol mladý, starší chlapi sa vždy pozerali s odstupom na naše autá, pretože boli zvyknutí na tie, ktoré vznikali za ich éry. Ja sa dnes dívam s odstupom na moderné autá, pretože sa vyznám do tých, s ktorými som vyrastal a viem ako fungujú. Dnes stačí, aby ste do auta zapojili počítač a ten vám presne povie, čo je zle. Je to generačná vec, nemôžem to mať nikomu za zlé.

Bolo v prvej sérii nejaké konkrétne auto, ktoré vám padlo do oka?

Will: Za mňa to určite bola Škoda Estelle (u nás známa ako škoda 105 a 120). Keď som bol mladý, jednu som mal. Bolo to na začiatku 80. rokov a každý si zo mňa uťahoval. Myslím si, že to nebolo úplne fér, pretože to boli naozaj šikovné a dobré, malé autá. Podarilo sa nám jednu zohnať z Maďarska, ktorá bola naozaj v dobrom stave.

Aké sú teda vaše dojmy z „našej“ Škodovky?

Gus: Boli to skvelé autá. Keď som začínal fotiť, bolo to na konci ich produkcie. No boli to mimoriadne navrhnuté stroje, ktorým ľudia v Anglicku nikdy nerozumeli. Keby mali viac času, asi by si na ne zvykli. Keď však narazíte na takéto auto a pozriete sa mu pod kapotu, okamžite viete, že ide o super zostrojené vozidlo. A to bolo pritom vyrobené za dosť ťažkých podmienok.

V Anglicku sa im veľmi dobre darilo na rally. Myslím, že to bola práve Škoda R. Šikovné coupé. A úspech v rally nie je jednoduchý. Musí to byť naozaj dobré auto, aby sa mu darilo. Práve preto sme ho chceli v našom seriáli. Chceli sme im ukázať, že sú to naozaj dobré autá.

Keby neexistovala finančná bariéra, stále by ste radšej pracovali s klasickými autami alebo s modernými?

Gus: Nemyslím si, že si užívam rekonštrukciu jedného typu áut viac ako druhú. Krása je práve v tom, koľko áut máme na výber. A kde je vlastne hranica medzi moderným a klasickým autom? Najnovšie auto, ktoré sme tu mali bolo Audi TT a to je už 20-ročné auto.

Interez (Ľuboš Belko)

Hádate sa niekedy?

Gus: Občas máme rozdielne názory. Obaja máme veľmi striktné názory na to, čo chceme docieliť.

Will: Raz sme sa pohádali o jednom aute. Nebol som si istý či stojí za to, aby sme v ňom pokračovali, no Gus bol omnoho citlivejší. Trocha sme na seba zvýšili hlasy, no nič strašné to nebolo.

Veľmi pestrý vzťah dvoch šikovných mechanikov Willa a Gusa môžete sledovať na kanáli Viasat Explore už od pondelka, 3. júna o 21:00. V druhej sérii môžete vidieť aj napríklad zmieňovanú Škodu Estelle, či iné klenoty z garáže schovanej v širšom okolí Bathu.

Uložiť článok

Najnovšie články