Kevin Baird

Astronomický kalendár na rok 2017 bude veľmi pestrý. Pripravili sme pre vás súhrn najzaujímavejších astronomických udalostí, ktoré sa nám obloha tento rok poskytne.

Každý rok sa nám nad hlavami dejú zaujímavé úkazy ako sú meteorické roje, zatmenia Slnka alebo Mesiaca. Tento rok nám na oblohe ako prvé zahrajú divadlo veľmi obľúbené Kvadrantídy. Poďme sa ale pozrieť na celý zoznam toho, čo nás v tomto roku čaká. Všetky udalosti bude naša redakcia celý rok sledovať a vždy vám včas prinesieme podrobnejšie jednotlivé informácie.

3.1. – Meteorický roj Kvadrantídy

Meteorický roj Kvadrantídy patrí medzi najvýdatnejšie meteorické roje s frekvenciou až 120 meteorov za hodinu. Tento rok budú najideálnejšie možné podmienky na jeho pozorovanie. Viac o tejto udalosti sa dočítate v podrobnom článku.

11.2 polotieňové zatmenie Mesiaca

Polotieňové zatmenie Mesiaca nastáva, keď sa Mesiac, sprievodca našej Zeme na jej ceste Vesmírom, dostane pri svojom obiehaní okolo Zeme len do jej polotieňa. Pri „normálnom“ zatmení sa dostane do celkového zatmenia našej planéty.

22.4. – Meteorický roj Lyridy

V apríli budeme môcť pozorovať meteorický roj Lyríd. Tento meteorický roj je z chvosta Thatcherovej kométy, ktorá bola odhalená v roku 1861 a znovu sa nám objaví až v roku 2276. Tieto meteority zanechávajú po celej oblohe dlhé „chvosty“. Vo svojom maxime by mal tento roj dosahovať frekvenciu 20 meteorov za hodinu.

5.5. – Meteorický roj Eta Akvaridy

Meteorický roj Eta Aquaridy pochádzajú z Halleyho kométy, ktorú môžeme pozorovať zhruba každých 75 rokov. Vo svojom maxime by mal tento roj dosahovať frekvenciu 60 meteorov za hodinu.

28.7. – Meteorický roj Delta Akvaridy

Tento roj sa nachádza v súhvezdí Vodnár v blízkosti najjasnejšej hviezdy tohto súhvezdia, Delta Aquarii. Je viditeľný zo Zeme s frekvenciou približne 20 meteorov za hodinu.

7.8. – Čiastočné zatmenie Mesiaca

12.8. – Meteorický roj Perzeidy

Perzeidy patria medzi najvyhľadávanejšie meteorické roje, a to pre ich veľmi veľkú výdatnosť a dátum, kedy dosahujú svoje maximum. Tento rok budú vo svojom maxime dosahovať frekvenciu približne 90 meteorov za hodinu.

21.10. – Meteorický roj Orionidy

Orionidy patria medzi najhlavnejšie a najobľúbenejšie meteorické roje v našich zemepisných šírkach. Ide o akúsi poslednú šancu na pozorovanie nočnej oblohy, kým nás nízke teploty neuväznia v našich obývačkách. Zdrojom týchto útvarov je Halleyho kométa, ktorá je zodpovedná aj za Eta Akvaridy, ktoré sa vyskytujú v máji.

5.11. – Meteorický roj Južné Tauridy

Tauridy nepatria k tým najočakávanejším meteorickým rojom, ktoré sa k nám vracajú každý rok. To však neznamená, že nestoja za to ísť sa trochu prevetrať. V maxime bude ich frekvencia dosahovať 10 meteorov za hodinu.

12.11. – Meteorický roj Severné Tauridy

Druhý novembrový týždeň budeme mať možnosť sledovať Severné Tauridy, ktoré majú trochu väčšiu frekvenciu ako tie Južné. V maxime budú dosahovať frekvenciu 15 meteorov za hodinu.

17.11. – Meteorický roj Leonidy

Leonidy sú meteorickým rojom, ktorý je zaujímavý najmä svojou nepravidelnou výdatnosťou. Ich zdrojom je kométa Tempel-Tuttle. Leonidy dostali svoj názov podľa súhvezdia Lev, kde sa nachádza ich radiant, teda miesto, odkiaľ „padajúce hviezdy“ zdanlivo „vyletúvajú“. Vo svojom maxime by mal tento roj dosahovať frekvenciu 15 meteorov za hodinu.

14.12. – Meteorický roj Geminidy

Meteorický roj Geminidy vzniká vďaka maličkej planétke 3200 Phanteon, ktorá má priemer len necelých 5 kilometrov. Napriek tomu dokáže na nebeskej oblohe vytvoriť prekrásne divadlo. V roku 2016 sa nám Geminidy kvôli jasnému mesiacu nedali dobre pozorovať. Dúfajme, že tento rok budú podmienky lepšie. Vo svojom maxime tento roj dosahuje frekvenciu až 120 meteorov za hodinu, takže sa určite bude mať na čo pozerať.

22.12. – Meteorický roj Ursidy

Posledným meteorickým rojom, ktorý sa objaví na hviezdnej oblohe roku 2017 sú Ursidy. Ursidy môžete vidieť vychádzať zo súhvezdia Malá medvedica (alebo Malý voz). Vo svojom maxime by mal tento roj dosahovať frekvenciu 10 meteorov za hodinu.

Pozri aj: 11 faktov z vedy, o ktorých ešte teraz nevieme vôbec nič, no v roku 2017 ich už budeme poznať