Či už sa stretnete s klebetnou susedou pri plote alebo s kolegom pri kávovare, niektoré konverzácie trvajú na náš vkus jednoducho pridlho. Na druhej strane, niektoré konverzácie sú plné trápneho ticha. Iné zas končia skôr, ako by sme chceli, čo môže poriadne zabolieť.
Nie sme spokojní s dĺžkou konverzácií
Ako informuje portál Science Alert, harvardským vedcom sa podarilo zistiť, že väčšina z nás je s konverzáciami nespokojná. Do výskumu bolo zapojených 992 participantov, pričom ich úloha bola jednoduchá, a to zúčastniť sa konverzácie s iným človekom. Výsledky výskumu boli šokujúce. Ukázalo sa totiž, že len 2 % ľudí dĺžka konverzácie uspokojila. Ostatným sa zdalo, že konverzácia trvá prikrátko alebo pridlho.

Výsledky boli rovnaké bez ohľadu na to, či účastníci výskumu komunikovali so známym alebo s celkom cudzím človekom. Odborníci si myslia, že k tomuto problému dochádza najmä preto, lebo nedokážeme otvorene komunikovať o svojich túžbach a potrebách. Napríklad, ako píše portál The Conversation, nepriznáme, že chceme, aby konverzácia už skončila, a to len preto, lebo nechceme byť drzí.
Konverzácia je komplikovaný proces
Treba ale uznať, že nie je jednoduché elegantne ukončiť konverzáciu tak, aby sa ani jedna zo strán necítila urazene. Stáva sa to preto, že zo slušnosti konverzáciu umelo predlžujeme, napriek tomu, že najradšej by sme boli už niekde inde. Držíme sa nepísaného súboru pravidiel, ktoré sú nám vštepované už od útleho veku. Už niekoľko týždňov staré bábo je účastníkom konverzácie a reaguje na to, čo mu hovorí napríklad jeho mama.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že konverzácia je vcelku jednoduchý proces. Vyžaduje si však množstvo zručností, ako napríklad schopnosť načúvať, schopnosť čítať medzi riadkami či správne načasovanie odpovedí. Toto všetko vykonávame neraz už akosi podvedome, automaticky. Napriek tomu sme však s konverzáciou v 98 % prípadov nespokojní.

Niektorí konverzáciu prirovnávajú k tancovaniu. Aby bola konverzácia dobrá, je potrebná súhra a spolupráca oboch strán. Partneri sa navzájom jeden druhému prispôsobujú na základe každej drobnej nápovedy. Svoju reakciu prispôsobujeme tomu, čo nám ten druhý povie. Sledujeme reč tela, pohyby rúk či výrazy tváre. Dokonca aj obyčajné zakašľanie môže zmeniť smer, ktorým sa konverzácia uberá.
Snažíme sa byť slušní
Každý z nás má zaužívaný spôsob ukončenia konverzácie. Niektorí ľudia napríklad používajú istý tón alebo špecifické slová, napríklad „no dobre“, aby dali najavo, že sa konverzácia z ich strany blíži ku koncu. Komunikačný partner si však tieto náznaky môže nesprávne vysvetliť. To však neznamená, že by ste každú konverzáciu mali nepekne uťať vtedy, keď vám to práve vyhovuje, varujú odborníci.
Na druhej strane, vedci si myslia, že na seba môžeme byť celkom hrdí. Znamená to totiž, že v konverzácii neberieme ohľad len na svoje vlastné potreby, a to aj napriek tomu, že sa rozhovor nepríjemne predlžuje. Jednoducho, chceme byť slušní.
Nejedol dva mesiace: Muž uviazol v zasneženom aute. Nikto nechápe, ako prežil, lekári hovoria o zázraku
Bianca ukázala nahý zadok, inšpirovala našu Bianku: Tieto kauzy hýbali spoločnosťou v roku 2025, aj ste na ne zabudli
Ladislav otvoril unikátne kino, aké inde na Slovensku nenájdete: Ľudia odchádzajú nadšení, na vstupnom ušetria
Záhada rumunského národného pokladu: Zo strachu pred Nemcami ho poslali ukryť do Ruska. Dodnes ho nemajú naspäť
Mačetou ju udreli do hlavy, na zemi bola zbraň. Dian Fossey milovala gorily a položila za ne život, jej smrť je záhadou
Ricardo sa prisťahoval na Slovensko: Keď som sem prišiel, prenájmy v Bratislave stáli 600 eur, životné náklady stúpajú
Videli sme najkrajšie vianočné trhy u nás: Cítili sme sa ako v rozprávke, viadukt sa rozsvietil prvýkrát za 90 rokov
Matúš chodí všade pešo: V tejto európskej krajine sme sa báli. Chodník na Novom Zélande začína dezinfekčnou stanicou










Nahlásiť chybu v článku