Foto: pixabay.com, adweek.com

/ 320 / branči
Spomínaš si, kedy naposledy si išiel po ceste, ktorú „nezdobili“ desiatky reklamných ozrút?

Ani veľmi nie, však? A teraz si predstav, že by všetky tie bilbordy ako zázrakom zmizli. V susednom Česku sa rozhodli, že takýto zázrak uskutočnia.

S vizuálnym smogom na Slovensku nebojujeme len v Bratislave, ale aj na väčšine cestných komunikácií, ktoré sa stali obrovským reklamným priestorom. Nepochybujeme o tom, že takáto forma reklamy má aj v dnešnej online dobe stále váhu a spoločnosti ju vyhľadávajú, no prináša množstvo negatív. Nielen, že vizuálne doslova špatí naše prostredie, ale prináša aj bezpečnostné riziko.

Množstvo obrovských bilbordov pri cestách totiž môže odpútavať pozornosť vodičov, ktorí namiesto toho, aby sa venovali riadeniu, očami tu a tam zablúdia k reklamnému obsahu. Podľa odborníkov sú tiež bilbordy potenciálnou hrozbou pri nehodách, pretože v prípade nárazu do nich sú dôsledky zvyčajne fatálne. V prípade umiestnenia v tesnej blízkosti ciest tak zvyšujú počet nebezpečných prekážok.

Toto všetko často berú kompetentní na ľahkú váhu, no v Česku si konečne povedali „dosť“. Už v roku 2012 vydali rozhodnutie odstrániť všetky bilbordy z diaľníc a ciest I. triedy, no platiť začne až od septembra tohto roka. Informoval o tom portál iDNES. Celkovo ide o približne 3-tisíc reklamných pútačov z celkového počtu asi 25-tisíc. To nie je vo výsledku úplne závratný počet, no je to obrovský krok vpred a zároveň ide o rozmerovo najväčšie pútače.

Foto: Pixabay.com

Kým mnohí obyvatelia rozhodnutie vítajú, mnohí prevádzkovatelia úplny zákaz bilbordov kritizujú a preferujú, aby bolo ich používanie na cestách iba regulované. Ohradzujú sa samozrejme ušlým ziskom a tvrdia, že doteraz nikto jasne nepreukázal pozitívny efekt odstránenia bilbordov na dopravnú bezpečnosť. Ministerstvo dopravy ČR má však na vec jasný názor a nehodlá robiť kompromisy.

„Cesta má byť bezpečná, čo znamená tiež s dobrým rozhľadom, a nie zaplavená stovkami reklám, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov a náraz do nich je väčšinou smrteľný,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Zdeněk Neusar pre iDNES. Ban na reklamné pútače sa bude vo výsledku týkať ochranného pásma vo vzdialenosti 200 metrov od cesty. Výnimku však majú dostať diaľničné motely či motoresty, pre ktoré by takýto zákaz reklamy mohol byť likvidačný.

Vyčistenie ciest od reklamy je samozrejmosťou v mnohých pokročilých európskych krajinách, ako je Nemecko či Dánsko. Česko tak robí skvelú vec a je príkladom pre okolité štáty vrátane nášho Slovenska. Čo myslíš, kedy sa dočkáme odstránenia vizuálneho smogu pri cestách a teda krajšieho a bezpečnejšieho cestovania autom aj my?

Pozri aj: Bojujú proti veľkým korporáciám. V novom reťazci Farmfoods nájdete len kvalitné slovenské domáce potraviny od miestnych farmárov

StartItUp.sk


Komentovať (0)