Foto: Photo by Joanna Nix on Unsplash

Úzkosť sa neraz podceňuje, no môže byť skutočným peklom.

Neraz ju človek nedokáže ovplyvniť, aj keď sa reálne nič nedeje a práve vás neovplyvňuje žiadna hrozba, objavia sa psychické a fyzické príznaky, ktoré vedia riadne potrápiť. V takom prípad je človek ochotný urobiť čokoľvek, aby sa ťažkostí zbavil.

Poradíme vám 7 metód, ktoré vám môžu v takej situácii výrazne pomôcť.

Začnite malými krôčikmi

Doktorka Rita Eichenstein je neuropsychologička a problematike úzkosti sa venuje už dlho. Dobre teda rozumie pocitu, keď sa reálne nič nedeje, no človekom zmieta strach a pocit, že sa každú chvíľu rozsype na márne kúsky. Úzkosť je obrovskou záťažou najmä z dlhodobého hľadiska, no Eichensteinová hovorí, že vždy je cesta von, len treba začať malými krôčikmi. Ako na to?

Vytvorte si zoznam piesní a vtipov

Ak viete, že sa blíži úzkostný stav, vašou záchranou môže byť playlist tvorený pesničkami, ktoré vám neprivodia depresiu. Vyberte si obľúbené piesne, ktoré vás roztancujú a dvihnú vám náladu. Okrem pesničiek si môžete vytvoriť aj zoznam videí alebo vtipov, ktoré vás pobavia. Nezáleží na tom, že je vtip hlúpy, pokiaľ vás rozosmeje a odpúta vaše myšlienky iným smerom. Eichensteinová hovorí, že úzkosť neodstránite ako čarovným prútikom, no môžete sa efektívne rozptýliť, aby ste ju zvládli o niečo lepšie.

Foto: unsplash

Čo by ste robili, keby ste boli dieťaťom?

Margaret Paul hovorí, že niekedy by sme mali sami k sebe pristupovať ako k dieťaťu. Keď je dieťa emocionálne nespokojné, čo urobí, ako by sa s ním rozprával dospelý človek? Zrejme by dieťa chcel niečím zaujať, nakresliť spolu nejaký obrázok, ísť niekam von alebo si dopriať sladkosť. Aj keď sme dospelí, občas potrebujeme jednoduché veci ako dieťa, napríklad takú zmrzlinu.

Dajte jej meno

Kathryn Tipton hovorí, že pre lepšie zvládanie úzkosti by sme jej mali dať meno. Je jedno, či to bude Rosamunde, Žigmund alebo Eulália, jednoducho jej dajte meno. Ďalej jej vytvorte podobu. Ak by bola vaša úzkosť človekom, ako by vyzerala? Vytvorte čo najviac detailov, akoby tá osoba sedela v miestnosti priamo vedľa vás. Keď najbližšie pocítite úzkosť, predstavte si ju ako osobu, ktorá s vám prihovára a kritizuje vás za to, že ste si dali kocku čokolády navyše a zase nestíhate termíny. Prečo? Pretože práve takýto prístup vám pomôže odosobniť sa a vnímať úzkosť ako nepríjemnú návštevu, nie ako nával emócií, ktorý je zdanlivo nemožné zvládnuť.

Sadnite si

Nech robíte čokoľvek, obiehate úrady, vybrali ste sa na nákupy alebo vysávate, ak vás prepadne úzkosť, urobte si láskavosť a sadnite si na moment. Nechajte všetko tak, zavrite oči a sústreďte sa na to, čo sa deje s vaším telom. Prejdite každú časť tela, od palcov na nohách až po čelo a sústreďte sa na každý nádych a výdych.

Foto: unsplash

Studená sprcha

Nie je to síce nič lákavé, no zmena teploty pripomína prepnutie vypínačom. Nehovoríme však, že máte skočiť do bazéna s ľadovou vodou, väčšinou sa začína horúcou vodou, postupne sa prechádza na vlažnú a končí studenou. Studená voda vyvoláva nepríjemný pocit, no podobne ako ten, pominie časom aj úzkosť. Takýmto spôsobom si človek uvedomí, že má nad situáciou kontrolu.

Päť vecí

Päť vecí je cvičenie, ktoré je veľmi jednoduché a môžete sa mu venovať kedykoľvek a kdekoľvek. Adina Mahalli je odborníčkou na mentálne zdravie a hovorí, že ak vás prepadne pocit úzkosti, obzrite sa okolo seba a zrátajte 5 vecí, ktoré vidíte, 4 veci, ktorých sa môžete dotknúť, 3 veci, ktoré počujete, 2 veci, ktoré cítite čuchom a jednu vec, ktorú môžete ochutnať. Týmto dáte svojim myšlienkam smer a môžete to opakovať, až kým sa vám neuľaví.

Choďte von

Najjednoduchšou vecou, ktorú môžete urobiť v prípade úzkostného stavu, je ísť von. Čím viac prírody vás obklopuje, tým lepšie. Či už chcete behať, bicyklovať sa alebo len sedieť a dívať sa na západ slnka, dôležité je byť vonku v prírode.

Aj keď sa občas zdá, že nastáva koniec sveta a z úzkosti niet cesty von, riešenie sa vždy nájde. Verte, že máte v sebe silu zvládnuť všetko, čo vás čaká.

bustle
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy