Foto: archív TASR - Michal Svítok

Skvapalnený či stlačený zemný plyn sa používa ako ekologickejšia a lacnejšia alternatíva.

Avšak nie vždy je použitie plynu v autách vhodné. Kým pri nákladných autách či autobusoch je jeho využiteľnosť na uspokojivej úrovni, v bežných osobných automobiloch už taký výhodný byť nemusí, najmä čo sa týka ekologického hľadiska. Na problematiku sa pozrel portál euractiv.sk.

Článok pokračuje pod videom ↓

Nová štúdia Oxfordského inštitútu pre energetické štúdie uvádza, že najväčšie využitie zemného plynu v doprave sa môže odzrkadliť pri nákladných autách či autobusoch. V porovnaní s vozidlami na naftu, môžu byť emisie nákladných áut či autobusov na plyn, nižšie do roku 2030 o 15 percent. Výhodou je aj až o polovicu nižší hluk na cestách.

Foto: archív TASR – Milan Drozd

Pohon na zemný plyn

  • Rozlišujeme dva typy: CNG – stlačený zemný plyn a LNG – skvapalnený zemný plyn
  • Zemný plyn je lacnejší ako benzín či nafta, a tak je pre motoristov atraktívnejší
  • Pri jeho použití vzniká menšie množstvo emisií
  • Má menšiu účinnosť čo sa odzrkadlí na mierne vyššej spotrebe

Nejasná výhoda pri osobných autách

Kým pri ťažkých nákladných autách by mala byť výhoda pohonu na zemný plyn opodstatnená, nie všetky štúdie sa zhodujú na jeho výhode pri osobných automobiloch. Najlepšie vychádza (neprekvapivo) štúdia Asociácie vozidiel na zemný plyn. Tá tvrdí, že prechod z nafty môže znížiť emisie skleníkových plynov o 7 % a prechod z benzínu až o 23%.

Iné je to pri štúdii spoločnosti Transport & Environment. Tá vidí výhodu najmä v znížení hluku. Podľa nich by veľké zavedenie áut na plyn znížilo do roku 2030 emisie iba o 1,5% v porovnaní so súčasným stavom. Ako Euractiv pripomína, v inej štúdií dokonca Transport & Environment tvrdí, že úniky zemného plynu (metánu) môžu mať na klimatické zmeny ešte negatívnejší vplyv ako pri zachovaní používania benzínu a nafty. Dôvodom je to, že metán zadrží takmer 30-násobne viac tepla ako oxid uhličitý.

Foto: archív TASR – František Iván

Ekologickú výhodnosť plynu v malých automobiloch znižuje aj čoraz razantnejší nástup elektromobilov či snaha o neustálu efektivitu benzínových a dieslových motorov.

Výhoda použiteľnosti zemného plynu sa ukazuje najmä v menších výdavkoch na palivo. V takom prípade si je ale potrebné prepočítať počiatočnú investíciu do prestavby či kúpy už nového automobilu na zemný plyn. Ak sa ale rozhodujete podľa ekologického hľadiska, s používaním zemného plynu planéte zásadne nepomôžete.

Uložiť článok

Najnovšie články