Hoci sú dnes rýchlovlaky symbolom technologického pokroku a prestíže, za ich vznikom stoja čisto praktické dôvody. Medzi najikonickejšie z nich nepochybne patrí japonský Šinkansen, no rýchlovlakmi sa môžeme previesť aj v Európe. V Taliansku sme otestovali rovno dvoch rivalov a porovnali, čo všetko ponúkajú v cene lístka.
Koncom päťdesiatych rokov minulého storočia bola železničná trať medzi japonskými mestami Tokio a Osaka taká preťažená, že nebolo možné na ňu pridávať žiadne nové spoje. Pre nákladnú dopravu a regionálnu prevádzku sa na trati tvorili doslova dopravné zápchy, čo bránilo ďalšiemu rozvoju rýchlo rastúceho regiónu.
Preto japonský parlament rozhodol o vybudovaní paralelného systému, ktorý by odľahčil preplnenú trať a umožnil vlakom dosahovať rýchlosť viac ako dvesto kilometrov za hodinu, čím sa mala značne zvýšiť kapacita osobnej vlakovej dopravy v tomto úseku. 1. októbra 1964 bola spustená prvá vysokorýchlostná železničná trať na svete a Japonsko tak nastolilo nový globálny trend budovania vysokorýchlostných železníc, z ktorého sa čoskoro stali preteky v dosahovaní rýchlostných rekordov.

Kedy môžeme hovoriť o rýchlovlakoch?
Definícia rýchlovlaku, stanovená Medzinárodnou železničnou úniou (UIC), hovorí o komplexnom systéme: vlak – trať – signalizácia – prevádzka. Teda na samotnú prevádzku rýchlovlakov nestačí len súprava schopná presiahnuť 200 kilometrov za hodinu.
Musí zároveň aj jazdiť po infraštruktúre navrhnutej pre vysoké rýchlosti s veľkým polomerom zákrut a vysokokapacitnými signalizačnými systémami druhej úrovne, ktoré sa už nespoliehajú na semafory, ale komunikujú priamo s vlakovou súpravou cez špeciálnu rádiovú sieť. Aktuálne testovaná tretia úroveň pritom umožní prevádzku autonómnych vlakov bez strojvodcu.
Vyskúšali sme ich na vlastnej koži
V článku sa po odomknutí dozvieš
- koľko sme zaplatili za jazdu štátnemu a súkromnému dopravcovi;
- ktorý vlak bol lacnejší a čo sme v cene lístka dostali;
- prečo sa jeden z nich prezýva „Ferrari“ medzi rýchlovlakmi;
- akou rýchlosťou jazdia;
- čo nás sklamalo.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava
Porsche sa na ojazdených pneumatikách rútilo až 150 km/h. Po náraze začalo horieť, Paul Walker vtedy ešte žil
Matúš prešiel vyše 25-tisíc kilometrov: Na výkaly v prírode treba lopatku, servítky zobrať so sebou. Slováci tomu nerozumejú
Odborník na energetiku Rastislav: Toto sú najväčšie chyby, ktoré ľudia doma robia. Ušetriť môžete desiatky eur mesačne
Punč za 3,50 € a šokujúci predmet za 4 €: Boli sme na vianočných trhoch, otvorili pred pár minútami. Takéto ceny vás čakajú
Len 30 minút od obľúbeného mesta sme objavili skrytý raj Slovenska: Mnohí ani netušia, aké klenoty ukrýva









Nahlásiť chybu v článku