Vlak prevádzkovateľa Italo, foto: archív Martin Bruncko

Za vznik rýchlovlakov môžeme vďačiť zápcham na koľajniciach.

Hoci sú dnes rýchlovlaky symbolom technologického pokroku a prestíže, za ich vznikom stoja čisto praktické dôvody. Medzi najikonickejšie z nich nepochybne patrí japonský Šinkansen, no rýchlovlakmi sa môžeme previesť aj v Európe. V Taliansku sme otestovali rovno dvoch rivalov a porovnali, čo všetko ponúkajú v cene lístka. 

Koncom päťdesiatych rokov minulého storočia bola železničná trať medzi japonskými mestami Tokio a Osaka taká preťažená, že nebolo možné na ňu pridávať žiadne nové spoje. Pre nákladnú dopravu a regionálnu prevádzku sa na trati tvorili doslova dopravné zápchy, čo bránilo ďalšiemu rozvoju rýchlo rastúceho regiónu.

Martin Bruncko v intereze zodpovedá za knižnú sekciu. Voľný čas trávi na turistike a cestovaním. Svoje zážitky čitateľom približuje v spolupráci s redaktorkou portálu Zuzanou Veslíkovou.

Preto japonský parlament rozhodol o vybudovaní paralelného systému, ktorý by odľahčil preplnenú trať a umožnil vlakom dosahovať rýchlosť viac ako dvesto kilometrov za hodinu, čím sa mala značne zvýšiť kapacita osobnej vlakovej dopravy v tomto úseku. 1. októbra 1964 bola spustená prvá vysokorýchlostná železničná trať na svete a Japonsko tak nastolilo nový globálny trend budovania vysokorýchlostných železníc, z ktorého sa čoskoro stali preteky v dosahovaní rýchlostných rekordov.

Rýchlovlak v Japonsku, ilustračná foto: pxhere

Kedy môžeme hovoriť o rýchlovlakoch?

Definícia rýchlovlaku, stanovená Medzinárodnou železničnou úniou (UIC), hovorí o komplexnom systéme: vlak – trať – signalizácia – prevádzka. Teda na samotnú prevádzku rýchlovlakov nestačí len súprava schopná presiahnuť 200 kilometrov za hodinu.

Musí zároveň aj jazdiť po infraštruktúre navrhnutej pre vysoké rýchlosti s veľkým polomerom zákrut a vysokokapacitnými signalizačnými systémami druhej úrovne, ktoré sa už nespoliehajú na semafory, ale komunikujú priamo s vlakovou súpravou cez špeciálnu rádiovú sieť. Aktuálne testovaná tretia úroveň pritom umožní prevádzku autonómnych vlakov bez strojvodcu.

Vyskúšali sme ich na vlastnej koži

Uložiť článok

Najnovšie články