Holandská firma VolkerWessels našla inšpiráciu v nápade indického inžiniera a profesora chémie Rajagopalana Vasudevana a svojím projektom PlasticRoads vytvorila koncept na skvalitnenie cestnej premávky. Nápad, ktorý by mohol svojou realizáciou ušetriť nejedno auto a zároveň prispieť k zlepšeniu ekologickej situácie vo svete.
Podľa vyjadrenia firmy by malo ísť o recykláciu odpadu, ktorý sa nachádza v oceánoch a na ich dne. Týmto plastom dodajú novú tvár prostredníctvom ich spracovania a následného modelovania veľkých dielcov s možnosťou ich priameho umiestnenia do krajiny. Tvorba takéhoto obrovského lega z nevyužitých plastov je oveľa šetrnejším spôsobom, ako ich spaľovanie. Konštruovanie „plastovej cesty“ je v mnohých ohľadoch šetrnejšie, ako napríklad pokladanie asfaltových kobercov. Vtedy sa jedná o proces, pri ktorom sa uvoľňujú do ovzdušia milióny ton CO2. To predstavuje až 2% z celkových emisií spojených s dopravou.
„Plast ponúka veľa výhod čo sa týka výstavby ciest alebo ich samotnej údržby,“ povedal Rolf Mars, jeden z predstaviteľov firmy VolkerWessels. Priemerná životnosť asfaltovej cesty je z dôvodu erózie približne 20 rokov. Tie plastové by podľa predpokladov mali vydržať až trikrát dlhšie.
Extrémne teploty v rozmedzí od -40° až do 80° jej nebudú robiť problém. Asfalt sa pri podobne vysokej teplote začína topiť. Okrem toho bude realizácia ciest značne rýchlejšia. Veľké diely z plastového odpadu sa vyrobia vopred a následne dopravia na miesto, kadiaľ bude plastová cesta viesť. To by zjednodušilo premávku a komplikácie s častými uzáverami či už sa jedná o stavbu cesty alebo jej opravu. Mesiace prác na klasických cestách, ako ich poznáme dnes, by vystriedali týždne. Konštrukčné vlastnosti blokov podľa nákresov poskytujú dostatočný priestor na vedenie káblov a potrubí rôzneho druhu.
Autori projektu v neposlednej rade vyvyšujú ekonomickú výhodnosť ciest takéhoto typu. Nie je potrebné vytvárať žiadne ďalšie terénne úpravy, ako napríklad podsypanie štrkom či makadámom. Náklady na rovnako veľký úsek ako z asfaltu sú síce väčšie, ale materiál je možné použiť opakovane. Pri opravách nie je potrebné zničiť nedotknutú vozovku, ale stačí vymontovať akurát diel v mieste ktorého závada vznikla.

„Nápad je stále len na papieri. V prvom rade je potrebné vytvoriť prototypy a otestovať ich v laboratóriu, aby sme mali istotu, že sú bezpečné aj v mokrých a klzkých podmienkach. Zároveň hľadáme partnerov, ktorí sa do tohto projektu s nami zapoja,“ dodáva Rolf.
Pre začatie úspešnej produkcie je potrebné vopred vyloviť množstvo odpadu z oceánov a morí, ktorý sa následne použije na hotové produkty. Budúcnosť ciest tak aktívne smeruje vpred k ekologickejšiemu a krajšiemu zajtrajšku.
inspiraction.news, autozive.cz
Ako prvá porodila osmorčatá, ktoré prežili, stala sa najnenávidenejšou matkou sveta. Fotila akty, živila sa aj pornom
Ricardo sa prisťahoval na Slovensko. Pri tuneli Višňové sa vystriedalo 12 ministrov, stavať ho začali ešte za Mečiara
Cunami z 26. decembra 2004 v číslach: Vlna sa rútila 800 km/h. Akoby spadlo 23-tisíc hirošimských bômb
Nejedol dva mesiace: Muž uviazol v zasneženom aute. Nikto nechápe, ako prežil, lekári hovoria o zázraku
Bianca ukázala nahý zadok, inšpirovala našu Bianku: Tieto kauzy hýbali spoločnosťou v roku 2025, aj ste na ne zabudli
Ladislav otvoril unikátne kino, aké inde na Slovensku nenájdete: Ľudia odchádzajú nadšení, na vstupnom ušetria
Záhada rumunského národného pokladu: Zo strachu pred Nemcami ho poslali ukryť do Ruska. Dodnes ho nemajú naspäť
Mačetou ju udreli do hlavy, na zemi bola zbraň. Dian Fossey milovala gorily a položila za ne život, jej smrť je záhadou










Nahlásiť chybu v článku