Foto:

Ľuboš Belko / / Film
Minulé storočie je skutočne bohaté na filmové skvosty.

Mnoho ľudí tvrdí, že dobré filmy sa po miléniu prestali točiť. Rozhodne to nie je pravda. Po roku 2000 síce prišla éra CGI blockbustrov a na ich čele stoja Marvelovky. Tie sú určené mainstreamovému publiku a pokojne ich môžeme označiť za spotrebiteľský produkt. Majú silnú fanúšikovskú základňu, no tá im na hodnote nepridáva. Skutočnosť je však taká, že existuje aj obrovské množstvo filmov, ktoré vznikli v tomto tisíc ročí a stále na ne nedajú dopustiť aj tí najväčší filmoví fajnšmekri.

Pokiaľ vás však zaujímajú najväčšie topky, ktoré nám prinieslo minulé storočie, prichystali sme si pre vás throwbackovú sériu, v ktorej si každý týždeň odsledujeme jednu dekádu. Naposledy išlo o filmy zo 60. rokov, z ktorých sloboda a neviazanosť doslova kričí. Tentoraz ši však preberieme roky sedemdesiate, teda časy, kedy sa zrodili filmové efekty hodné strieborného plátna.

John Carpenter’s Halloween

Éra hororov započala samozrejme dávno predtým ako sa dostavila éra 70. rokov. John Carpenter je však dodnes považovaný za vizionára, ktorý sa nebojí búrať zaužívané stereotypy. O tom svedčí aj fakt, že film nesie v názve meno tohto talentovaného režiséra. Príbeh sleduje mladého Michaela, ktorý v šiestich rokoch ubodal v roku 1963 svoju sestru na smrť. Po desiatich rokoch sa vracia z psychiatrickej liečebne a to rovno na sviatok všetkých svätých.

A Clockwork Orange

Ďalším vizionárom bol Stanley Kubrick, ktorého diela pravdepodobne prežijú aj stovky rokov. Zmienili sme ho aj v minulo-týždňovom článku v súvislosti so sci-fi filmom 2001: Vesmírna Odysea. V 70. rokoch si zobral Kubrick do parády celkom iný žáner. Rozhodol sa natočiť drsnú drámu, ktorá divákom nedopriala spánok aj po týždňoch od prvého zhliadnutia. Tento britský kult sleduje príbeh Malcolma McDowella, ktorý zo všetkého najviac miloval tri veci. Násilie, sex a Beethovena.

Grease

Sedemdesiatky však neboli len o brutálnom násilí a strašení. V druhej polovici tohto obdobia vznikla kritikmi ospevovaná Pomáda. Pomáda sa stala jedným z najnavštevovanejších filmov na svete. Hlavnú úlohu v celovečernom muzikály si zahral John Travolta po boku Olivie Newton-John. Príbeh je zasadený na typickú americkú strednú školu a rieši tie najstereotypnejšie problémy, aké protagonista v tomto veku môže mať.

One Flew Over the Cuckoo’s Nest

Prelet nad kukučím hniezdom snáď netreba predstavovať nikomu. Veľdielo Miloša Formana, ktoré natočil podľa knihy Kena Kesey šokovalo a uchvátilo celý svet. Úžasný výkon tu v hlavnej úlohe podáva Jack Nicholson, ktorý hrá slobomyseľného podvodníka prichádzajúceho na psychiatrickú liečebňu. Film získal Oscarové sošky vo všetkých piatich hlavných kategóriách. Najlepší film, herec, herečka, réžia aj scenár. To hovorí za všetko.

Mean Streets

Zlomový film Martina Scorseseho predstavil svetu prvotnú verziu jeho nadchádzajúcej tvorby. Tento muž režíroval takmer všetky najlepšie filmy od roku 1973, ktoré sú známe predovšetkým poriadnym množstvom krvi, vulgarizmov, monológmi rozprávača, zastavenými scénami a v neposlednej rade špičkovou kvalitou. Jeho filmársky sa um sa vycibril k dokonalosti najmä pri filmoch Mafiáni a Kasíno, no nenechal sa zahanbiť ani pri Zúriacom býkovi či Vlkovi z Wall Street. Mean Streets alebo Špinavé ulice je jeho prvým filmom, kde spolupracoval s De Nirom, ktorý sa neskôr stal jeho hlavnou inšpiráciou a dobrým priateľom.

Taxi Driver

O tom svedčí aj ich ďalšia spolupráca, ktorý prišla o tri roky. Taxikár je film o osamelosti a o tom, ako sa môže myseľ jedného opusteného človeka postaviť proti celému svetu. De Nirovi v tomto filme Martina Scorseseho sekunduje Jodie Foster a nie je núdza ani o ďalšieho režisérstvo favorita, Harveyho Keitela. Toho si neskôr obľúbil aj režisér Quentin Tarantino, ktorý sa v jednom interview vyjadril, že Taxikár je jeden z najintenzívnejších filmových zážitkov aké zažil.

The Godfather

V roku 1972 dokázal Francis Ford Coppola niečo, čo bolo dovtedy považované za nemožné. Sfilmoval geniálnu knihu Maria Puza s rovnomenným názvom, Krstný otec. Tento film vytvoril fenomén, ktorý dodnes nie je úplne pochopiteľné. Milióny ľudí z celého sveta sa do fiktívneho mafiánskeho sveta zamilovalo. Taliansko-americký gangstri dokonca začali svojim donom na znak úcty bozkávať ruku. Jeden z anonymných mafiánov sa vyjadril, že pred filmom zabil len jedného človeka. Po jeho zhliadnutí ich zabil 34.

Jaws

Ďalší z filmov, ktorý definoval v 70. rokoch svoj žáner bol titul známy ako Čeľuste. Ikonická melódia, ktorá perfektne stupňuje napätie pri približujúcom sa žralokovi sa stala viac ikonická ako samotný film. Kde sa však ukrýva tajomstvom nadšenia okolo tohto titulu? Vtip je v tom, že to čo dnes považujeme za samozrejmosť, bolo v 70. niečím úplne novým. Spielberg natočil horor tak napätý a desivý, že ľudia z kina odchádzali ešte pred záverečnými titulkami, pretože sa na Čeľuste nedokázali pozerať.

Star Wars: Episode IV – A New Hope

V druhej polovici sedemdesiatok vzniklo niečo, bez čoho by si len málokto dokázal predstaviť svoje detstvo. Prvý film z univerza Hviezdnych vojen zanechal na divákoch emóciu, ktorú zo seba už nikdy nedostali. Absolútne stotožnenie z postavami, ktorých príbehy sa odohrali v ďalekej galaxii, v dávnej minulosti, ktorá pôsobí ako ďaleká budúcnosť. Túto nekončiacu ságu vytvoril macher menom George Lucas, ktorý ju pôvodne natočil ako trilógiu. V roku 1999 prišla ďalšia trilógia, ktorá objasňovala predchádzajúce udalosti. Lucas sa pri písaní filmu inšpiroval knihou Cesta hrdinu, ktorý pokrýva všetky aspekty toho, ako by mal vyzerať výpravný príbeh akým bol napríklad aj Tolkienov Pán Prsteňov.

Alien

Posledným z filmov, ktoré definovali kinematografiu pred viac než štyridsiatimi rokmi je Votrelec. Ťažko popísať prostými slovami, čo spôsobila premiéra sci-fi hororu Ridleyho Scotta. Z votrelca sa podobne ako z Hviezdnych Vojen stala kultová sága. Tak kvalitne spracovaný horor zasadený do budúcnosti tu pred Votrelcom nebol. Práve preto vzbudil ohromné nadšenie spoločne so svojimi ďalšími dielmi, ktoré sú doposiaľ považované za najväčšie filmové klenoty. Hlavnú úlohu Ripleyovej si zahrala Sigourney Weaver, ktorá ako jediná z posádky na lodi Nostromo prežila a zostala tešiť desivému tvorovi, ktorý sa na palubu dostal ako zárodok z neznámej planéty.

Pozri aj: Narkoman, vrah Johna Lennona či transvestita. Jared Leto vo svojich filmoch dokazuje, že je majstrom hereckého umenia



Komentovať (0)