Alexandra Dubovská

Dokonalosť je všade okolo nás. Niekedy stačí len jednoduchá myšlienka, aby sme si opäť uvedomili, že ku kráse netreba filter.

Kult bezchybnej krásy zasahuje čoraz mladšie generácie. Napomáhajú tomu najmä sociálne siete, kde existuje len dokonalé telo, skvelé výhľady a chutné jedlo. Realita tam jednoducho nepatrí. S človekom sa stalo niečo zvláštne, cez fotografie totiž vytvára tú najlepšiu predstavu o sebe, ktorej ani sám poriadne neverí.

Najväčším mýtom 21. storočia sa stala dokonalosť. Na sociálnych sieťach sme takmer vždy šťastní, štíhli a krásni. Za fotoaparátmi sa však skrýva skutočnosť a najčastejšie sú s ňou nespokojné ženy. Na jej skreslenie majú dnes k dispozícii rôzne aplikácie, ktoré zväčšia oči, zoštíhlia tvár, boky, dodajú vám jas a odtieň radosti. Profilové fotografie na Facebooku sú zrazu niečím úplne iným a srdiečka na Instagrame sa sypú neuveriteľnou rýchlosťou.

Prečo zdieľame svoj svet s inými?

Z psychologického hľadiska z toho máme jednoducho dobrý pocit. Zdieľame svoj svet, komunikujeme s inými takmer neustále, cítime sa súčasťou akejsi komunity, a práve preto sa do zdieľania čoraz viac zapájame. V konečnom dôsledku sa pri častom a dlhodobom používaní sociálnych sietí môžeme cítiť len horšie. Neustále sa totiž porovnávame s ostatnými. To je paradox súčasných fenoménov akými sú Facebook, Instagram alebo Snapchat.

Alexandra Dubovská

Tieto siete zapĺňame selfie fotografiami s dokonalým svetlom, ktorého hľadanie je neľahká úloha. Takmer každá žena denne hádže nervózne pohľady do zrkadla a vlasy si kontroluje aj v odraze výkladov. Je to fakt, ktorý sa s týmto pohlavím nesie už odjakživa. Tlak dokonalej krásy sa stupňuje práve vďaka sociálnym sieťam, pritom niektoré ženy potrebujú počuť len pár slov – si krásna aj bez retuše a dokonalej fotky. Pozornosť na jednoduchú krásu sa pokúsili upriamiť študentky Masmediálnej komunikácie a reklamy na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. S touto myšlienkou vytvorili v rámci školského projektu guerilla marketingovú kampaň, ktorej cieľom bolo povzbudiť ženy a dievčatá k tomu, aby sa nebáli ukázať svoju prirodzenú krásu.

V sobotu 30. júna sa tak dámske toalety obchodného centra Mlyny v Nitre stali miestom, kde si ženy pri klasickom pohľade do zrkadla mohli všimnúť aj niečo iné ako svoje nedokonalosti. Plagátiky ich upozornili na to, že sú krásne aj bez retuše. Navyše mohli priloženými nálepkami na zrkadlo vyjadriť svoj nesúhlas so súčasnou sebaprezentáciou dievčat na sociálnych sieťach, a to pod jednoduchým heslom fotografie bez retuší, sloboda na duši. Napokon zrkadlá zaplnilo celkom 151 nálepiek.

Alexandra Dubovská
Alexandra Dubovská

“Cieľom našej kampane bolo poukázať na to, ako sociálne siete môžu ovplyvňovať správanie a konanie hlavne u mladých žien. Byť prirodzená a slobodná je to, čo nám ako ženám nemôže nikto vziať a mali by sme sa podľa toho správať, pretože ideme príkladom aj mladším generáciám,” hovorí o uskutočnení kampane jedna zo študentiek Dajana Sýkorová a dodáva: “Viaceré ženy si všimli, že stojíme za touto kampaňou a neváhali sa pristaviť a povedať nám, že to je skvelý nápad a že sa im páči prevedenie aj myšlienka.”

Alexandra Dubovská

Zdieľanie v rámci sociálnych sietí môže v reálnom živote viesť k sociálnej izolácii. Dokonalé fotografie, retušované tváre nielen z profilov rôznych magazínov či veľkých firiem, ale aj od blízkych priateľov môžu spúšťať pocity porovnávania či dokonca závisti. Napriek tomu, že si uvedomujeme silu sociálnych sietí a počas scrollovania sa možno necítime úplne najlepšie, o pár minút sa tam aj tak vrátime. Ide o nekonečný kolobeh, v ktorom sa strieda radosť, depresia a zdanlivá dokonalosť. Práve z toho dôvodu je niekedy najlepšie sociálne siete jednoducho vypnúť, žiť chvíľu offline a bez retuše.

Tá sa už pred rokmi stala alfou a omegou úpravy každej fotografie. Bezchybnosť sa však pomaly vytráca z horúcich trendov a niektoré ženské magazíny dokonca zverejnili svoje modelky už aj na fotografiách bez retušovania či iných úprav. Tieto svetlé momenty sú napriek tomu len malou štrbinou v záplave dokonalosti. Práve jednoduché myšlienky a kampane na miestach, kde sa ženy najčastejšie upravujú a možno o sebe pochybujú, sú pripomienkou toho, že ku kráse netreba filter.

Pozri aj: Reklama na holenie búra stereotypy. Po prvýkrát v histórii zobrazila ženy s ochlpením, teda také, aké v skutočnosti sú

forbes.com, blog.bufferapp.com
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )