Pamätáte si ešte na matematiku v škole? Mali ste tento predmet radi? V začiatkoch, pri sčítavaní a odčítavaní, to boli stále tie isté mechanické...

Pamätáte si ešte na matematiku v škole? Mali ste tento predmet radi? V začiatkoch, pri sčítavaní a odčítavaní, to boli stále tie isté mechanické kroky, aby sa nám to dobre vrylo do mozgov. Prinášame vám nový pohľad na túto, pre niekoho, krásnu vedu. Pre niektorých tento nový spôsob dáva oveľa väčší zmysel a dokonca je aj oveľa edukatívnejší. Pozrite si metódu odčítavania v novom svetle a porovnajte sami.

odcitavanie
wikimedia.org

Poďme to teda skúsiť po starom. Oprášte staré znalosti zo základnej školy a počítajte so mnou. Dajme si príklad 474 – 195 = ? Dnes už by to nebol žiadny problém. Stačil by otvoriť kalkulačku a naťukať príklad tam. Koho by ešte napadlo rátať takéto príklady pod seba? Pokiaľ nechodíte do školy, takéto príklady už na papieri asi veľmi nepočítate.

odcitavanie
interez.sk

Postup: Začíname sprava doľava a od spodného čísla smerom hore. Päť a koľko je 14? Odpoveď je 9 a zapíšeme to pod čiaru. Pokiaľ je číslo hore menšie ako číslo dole, vždy prirátame 10-ku, čo si vždy musíme aj zapamätať. Zvyčajne si povieme „Jedna nám ostala“ a na ruke si necháme vystrčený jeden prst. Takže zapíšeme deviatku a jedna nám ostala. Jednotku prirátame k ďalšiemu číslu v rade, k deviatke, a pýtame sa: „Desať a koľko je 17?“ Odpoveď je sedem a jedna nám ostala. Dva a koľko je štyri? Odpoveď je dva. Výsledok je teda 279.

Môžete si všimnúť, že sa pri tomto spôsobe dá asi ľahko pomýliť, najmä ak ste takto už dlho nepočítali. Jedná sa o systém, ktorý je už sám o sebe viac-menej postavený na neúspechu.

Pozrime sa na nový spôsob rátania. Znovu máme príklad: 523 – 176 = ?

odcitavanie2
interez.sk

Postup: Čísla si rozpíšeme nasledovne. Vždy sa pozeráme na to menšie číslo. 176 si teda „rozložíme“ tak, aby sme pridali k danému číslu také číslo, aby nám vzniklo pekné celé číslo, pretože je to potom najľahšie. Trochu zle sa tento spôsob vysvetľuje, ale predsa len, poďme na to. K 176 teda pripočítame 4 a výsledok je 180. K 180 pripočítame 20 a výsledok je 200. K 200 pripočítame 300 a výsledok je 500. K 500 pripočítame 23 a dostaneme číslo 523. Potom vezmeme všetky čísla, ktoré sme pripočítavali a spočítame ich dokopy. Vo výsledku dostaneme číslo 347, čo je presne číslo, ktoré hľadáme namiesto otáznika. 523 – 176 = 347.

Ak by ste si nevedeli rady s týmto spôsobom, skúste si pozrieť nasledujúce video, kde je to podobne vysvetlené.

[youtube U4cwKsM_Mv8 720 410]

Je vám takýto spôsob známy? Poznali ste ho? Nemyslíte si, že je oveľa jednoduchší ako ten, ktorý sa učíme v škole? Dajte nám vedieť v komentároch.

zdroj: interez.sk (Lucia M.), curiosity.com

Uložiť článok

Najnovšie články