Foto: Photo by Jacek Dylag on Unsplash

Možno sa aj vám občas stáva, že niečo kúpite, aj keď to v skutočnosti nepotrebujete.

Vianoce boli náročným obdobím pre peňaženky mnohých z nás, štatistiky ukazujú, že nejeden človek minul dokonca viac než mal. Mnohé z nákupov, ktoré sme urobili, neboli plánované a ani potrebné, jednoducho sme podľahli impulzom.

Článok pokračuje pod videom ↓

Gruenov efekt

Nebojte sa, nie ste v tom sami, nejeden človek podľahne a kúpi niečo len preto, lebo to má pekný obal. Prsty v tom majú predajcovia, ktorí vedia, že dôležitý je nielen úžitok, ale aj vzhľad a robia všetko preto, aby tovar pritiahol pozornosť. Aby to dosiahli, využívajú tzv. Gruenov efekt. V čom spočíva?

Príbeh Viktora Gruena

Celý príbeh Gruenovho efektu začal vo Viedni začiatkom 20. storočia, keď sa mladý architekt Viktor Gruen prechádzal uličkami mesta a pomedzi kaviarničky. Miloval ruch mesta a to, ako sa ľudia schádzali, aby spolu niekde v meste strávili príjemné chvíle. Keď sa presťahoval do Ameriky, tento pocit mu tam chýbal a rozhodol sa, že to napraví. Ako? Postavil prvé nákupné centrum svojho druhu a svoje brány otvorilo v Minnesote v roku 1950.

Foto: unsplash

Ako vás Gruen oberá o peniaze?

Gruenov nápad celkom nevyšiel, keďže atmosféru viedenského námestia sa mu zopakovať nepodarilo, zato sa mu však podarilo dosiahnuť, že ľudia na jedinom mieste nakupovali viac, ako kedykoľvek predtým. Jeho nákupné centrum síce už neexistuje, no Gruenova myšlienka žije a pripravuje ľudí o úspory do dnešného dňa.

Gruen totiž prišiel na to, že keď nákupné centrum vybavíte tými správnymi vôňami, farbami a textúrami, ľudia jednoducho neodolajú a prídu, pretože sa zmení ich mentálne nastavenie. Nákupný zoznam zrazu ostane zabudnutý vo vrecku a nakoniec nekúpime len darček pre priateľa, po ktorý sme prišli, ale odídeme s plnou taškou iných vecí.

Predajca vs. zákazník

Dokonalým príkladom Gruenovho efektu je Ikea, kde je svetlo nastavené tak, aby vás zaviedlo čo najhlbšie do útrob obchodu, ponúkajú tu dobré jedlo a tým farbám sa jednoducho nedá odolať. Každý veľký predajca vie o Gruenovom efekte veľmi dobre, no podobné znalosti má len máloktorý zákazník.

Ako sa teda pôsobeniu tohto efektu vyhnúť? Odborníci odporúčajú vždy si pred nákupom vytýčiť cieľ, napísať si zoznam a striktne sa ho držať. To znamená, že keď idete kúpiť nové vankúše, nemali by ste sa cestou zastaviť na koláč alebo zbehnúť si vyskúšať košeľu vo výpredaji.

Foto: unsplash

Ak vám napadlo za utratené peniaze obviňovať Viktora Gruena, nerobte to. Nezabúdajte, že jeho cieľom bolo ľudí spájať a vytvoriť príjemnú komunitu, nie dať predajcom do rúk účinnú zbraň.

inc
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov