Účelom projektu na západnom pobeží krajiny je, aby sa plavidlá mohli vyhnúť polostrovu Stad a okolitým nebezpečným vodám.

Práce na hĺbení tunela sa začnú v roku 2019, informovala spravodajská stanica Sky News. Tunel bude mať dĺžku 1,7 kilometra a šírku 36 metrov.

Náklady na jeho výstavbu, ktorá bude trvať tri až štyri roky, sa odhadujú v prepočte na 295 miliónov eur. Podľa nórskeho ministra dopravy Ketila Solvika-Olsena plánovaný tunel umožní lodiam bezpečnejšiu plavbu a prepravu tovaru pozdĺž pobrežia.

Polostrov Stad je totiž najexponovanejšou lokalitou celého nórskeho pobrežia a plavidlá ho musia obchádzať cez rozbúrené a nebezpečné vody Severného mora, ktoré tu bičuje prudký vietor, čo spôsobuje, že mnohé lode musia čakať, kým sa počasie upokojí a až potom môžu pokračovať vo svojej trase.

Tunely pre lode existujú aj v iných kútoch sveta, napríklad Canal du Midi vo Francúzsku, avšak tunel cez masív polostrova Stad bude prvým, ktorý pojme plavidlá s nosnosťou do 16.000 ton, a to nákladné aj výletné vrátane plavidiel ikonickej spoločnosti Hurtigruten, premávajúce medzi mestami Bergen a Kirkenes.


TASR
Matúš chodí všade pešo: V tejto európskej krajine sme sa báli. Chodník na Novom Zélande začína dezinfekčnou stanicou
Budú počas vianočných sviatkov otvorené obchody? Reťazce hlásia zmeny, pozrite sa, ako to bude po novom
Stavať ho začali ešte za Mečiara: Pri tuneli Višňové sa vystriedalo 12 ministrov, skoro po 30 rokoch ho otvárajú
Zažili sme unikát, aký inde na Slovensku nenájdete: V decembri sme sa ocitli v srdci džungle, zaplatíte 8 eur
Bola vysušená doma v garáži a jej rodina si to nevšimla. Analytička povedala, kto môže mať problém s energopomocou
Nielen Culkinovi zo slávy preplo: Jeho filmový brat pýtal za podpis peniaze, svoju partnerku takmer uškrtil
Okamžite si ich bežte pozrieť: Našli sme 10 najlepších filmov roku 2025, mnohé z nich vám úplne ušli
Tento vianočný darček stíhate aj na poslednú chvíľu: Buďme solidárni, niekomu to môže zachrániť život
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám








Nahlásiť chybu v článku