Foto: Instagram (Designer Outlet Parndorf)

Obľúbený outlet patrí medzi prvé svojho druhu v Európe, peniaze sem vo veľkom chodia míňať mnohí Slováci.

Outletové centrá sú obľúbenou zastávkou mnohých domácich, ale aj cestovateľov. Často tu totiž vedia výhodne nakúpiť populárne svetové značky vo veľkých zľavách, prípadne sa dostať ku kúskom, ktoré už v bežných predajniach nie sú dostupné. Jeden takýto nákupný komplex máme doslova za dverami.

Existencia rakúskeho Designer Outlet Parndorf nie je pre Slovákov žiadnou novinkou. Okrem obyvateľov hlavného mesta ho už roky pravidelne vyhľadávajú ľudia žijúci naprieč celou našou krajinou. My vám dnes priblížime jeho históriu.

Ako fungujú outlety?

Outletové centrá, respektíve predajne označené pojmom „outlet“, sú obľúbené predovšetkým vďaka nízkym cenám. Klasický sortiment oblečenia, obuvi či doplnkov tu zákazníci nájdu v zľavách až do 70 %. Dôvodom je, že do takýchto obchodov putujú staršie kolekcie, nepredaný tovar, respektíve produkty s malými chybami, ktoré zásadnejším spôsobom nekomplikujú ich využívanie.

V Európe sa nachádza niekoľko outletových centier, časť z nich, vrátane toho v Parndorfe, prevádzkuje americká skupina McArthurGlen Group. Kým niektorí ľudia sú v súčasnosti proti šíreniu outletovej kultúry, iní ju, naopak, vyzdvihujú. Dôvodom je, že môže dodatočným predajom „nechcených“ či nepredaných kúskov prispievať k udržateľnosti.

Samotný outlet neďaleko slovenských hraníc začal svoj príbeh písať v roku 1998. Vyrástol takpovediac na zelenej lúke a išlo o prvý dizajnérsky outlet v nemecky hovoriacom regióne. Zároveň o ňom tiež môžeme hovoriť ako o jednom z prvých outletov svojho druhu na „starom kontinente“. Na prvý pohľad sa jeho poloha nezdá až taká atraktívna, no v skutočnosti išlo o dobrý strategický ťah. Parndorf leží prakticky na pol ceste medzi Bratislavou a Viedňou, pričom tiež relatívne blízko maďarských hraníc.

Začínal so 40 predajňami

Ako vyplýva z rozhovoru generálneho manažéra Maria Schwanna pre portál Across Magazine, outletový komplex pôvodne tvorilo zhruba 40 predajní. Tie boli doplnené o riedko obsadenú gastrozónu a dve kaviarne. Prvotným cieľom bolo podľa kompetentných prilákanie zákazníkov nielen z Rakúska, ale predovšetkým zo Slovenska, z Maďarska či Českej republiky. Tí si zároveň museli zvyknúť na takzvaný outlet model nakupovania.

Foto: Wizzard, Public domain, via Wikimedia Commons

V roku 1998 ešte shopping kultúra outletové koncepty poriadne nepoznala, dvojnásobne to platilo o Slovensku. Designer Outlet v Parndorfe začínal so športovejšími značkami ako Nike či Adidas, pričom v krátkej dobe dobudoval aj potrebnú infraštruktúru, zábavné zariadenia či hotely. Prvého rozšírenia sa dočkal na prelome milénií a v ďalších rokoch nasledovala tretia a štvrtá fáza.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články