Foto: Flickr / Unsplash

Vedeli ste, že prvý McDonald's na Slovensku bol otvorený v Banskej Bystrici ešte v roku 1995?

Prevádzky McDonaldu sú fenoménom po celom svete. Ikonické žlté logo, koncepcia či obľúbené jedlo robí z mekáča franšízu, ktorá doslova pohlcuje spoločnosť už desiatky rokov. Za vznikom tejto značky sa však skrýva fascinujúci príbeh nápadov a príležitostí, za ktorým stojí okrem bratov McDonaldovcov aj muž menom Ray Kroc. 

Big Mac, cheeseburger či hranolčeky sa vďaka prevádzkam McDonald’s stali azda národným jedlom vo viacerých štátoch. Popularita a sila tejto značky má za posledné desiatky rokov na svedomí napríklad aj skutočnosť, že v Spojených štátoch amerických nájdete podľa ScrapeHero viac reštaurácií McDonald’s (13 622) než nemocníc, ktorých je podľa AHA vyše 6 000.

Ako informoval portál IOL, McDonald´s plánuje otvorenie nových prevádzok v takom tempe, že sa v priemere každých 4,5 hodiny niekde na svete otvorí nová pobočka. Tento plán je súčasťou ich stratégie, prostredníctvom ktorej chcú do roku 2027 po celom svete dosiahnuť až 50-tisíc prevádzok, čo predstavuje najrýchlejší rast v histórii značky.

Foto: Unsplash

Začalo to u bratov, ktorí svoje dielo predali

Maurice a Richard McDonaldovci sa do gastronomického priemyslu pustili pomerne neskoro, keďže dovtedy jeden z nich pracoval ako údržbár a druhý ako kulisár. V roku 1948 už mali nazbierané značné skúsenosti a tak sa bratia rozhodli, že svoju fungujúcu reštauráciu prestavajú s cieľom zvýšenia zákazníckej popularity, informuje Britannica.

Mac (46) a Dick (39) tak v spomínanom roku spustili prerobenú reštauráciu McDonald’s v Kalifornii, v ktorej ponúkali hamburgery, hranolčeky, sladené nápoje, mliečne šejky či jablkový koláč. Aj keď sú bratia McDonaldovci z príbehu o vzniku celosvetového fenoménu medzi reštauráciami často vytláčaní, aj oni dokázali začiatkom 50. rokov presadiť pár marketingových ťahov.

Obľúbené a vyhľadávané burgery predávali približne za 15 centov, čo bolo síce o polovicu menej než konkurencia, no vďaka systému ohrevných lámp ich dokázali vyprodukovať oveľa viac a udržať teplé aj po dlhšom čase.

Foto: Bruce Marlin, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Taktiež vo svojom novom koncepte používali podľa Britannici striedavé vypínanie kúrenia, aby sa ľudia nezdržiavali príliš dlho, tvrdé a menej pohodlné sedenie, nech sa človek sústredí len na jedlo a neužíva si pohodlie, či dokonca rozložili stoličky ďalej od seba, aby si zákazníci nezvykali na dlhé spoločenské posedenia. V skratke, chceli vybudovať fastfoodovú kultúru na princípe rýchleho jedla a množstva ľudí.

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články