Foto: Profimedia/SITA

Pred dvanástimi rokmi prišlo k tragédii lode Costa Concordia.

Je večer 13. januára 2012. Na palube výletnej lode, jedného z najväčších plavidiel na svete, vládne strach, zmätok a panika. Stovky pasažierov vybiehajú zo svojich kajút, niektorí skáču do vody a snažia sa opustiť loď, ktorej osud je už v tom momente spečatený. Asi nikto si v tej chvíli neuvedomil, že je práve priamym svedkom jedného z najväčších stroskotaní lode v moderných dejinách výletného námorníctva. 

V článku sa dozviete aj:

  • prečo ku katastrofe prišlo;
  • čo sa vtedy dialo na palube;
  • aká bola bilancia tragédie;
  • koľko likvidácia havárie stála.

Luxus nadovšetko

MS Costa Concordia bola postavená talianskou spoločnosťou v lodenici v meste Terst. Mala až 17 palúb a dokázala poňať vyše tritisíc pasažierov a 1 100 členov posádky. K dispozícii mali päť reštaurácií, 13 barov, bazény, športoviská, kino, diskotéku, divadlo či kasíno. Všetko, čo si náročný klient na výletnej lodi praje. Loď bola do prevádzky uvedená v roku 2006.

Osudná plavba po Stredozemí

Costa Concordia vyplávala 13. januára 2012 na sedemdňovú okružnú plavbu po Stredozemnom mori. Na palube u pasažierov, ale aj u posádky panuje dobrá a veselá atmosféra. Lodi velí kapitán Francesco Schettino.

Foto: SITA

Výletná loď s 3 206 cestujúcimi a 1 023 osobami zastúpenými posádkou a personálom sa plaví k toskánskemu ostrovu Giglio. Ten nebol plánom cesty, loď sa mierne zo svojho kurzu vychýlila.

Kapitán lode sa chcel loďou pochváliť obyvateľom ostrova, a to tak, že prejde okolo pobrežia a rozsvietenými svetlami a sirénami bude zdraviť jeho obyvateľov.

Náraz do útesu

Všetko by mohlo dopadnúť dobre, nebyť veľkej skaly pod vodou, ktorá údajne nebola zakreslená na mapách. Loď do nej narazila a ozvala sa ohlušujúca rana. Ľudia začali okamžite panikáriť. Posádka ale dostala informáciu, že majú ľudí upokojiť a že prišlo iba k malému zlyhaniu. Loď sa ale začala otriasať, riady v reštaurácii začali padať, podobne, ako vo filme Titanic.

Cez trhlinu v trupe lode začala prúdiť dnu voda. Tá sa dostala do strojovne a loď stratila výkon, keďže prišlo k výpadku prúdu. Kapitán loď kormidloval ešte ďalších 1 000 metrov a dostal sa až k výjazdu z prístavu ostrova. Pokúsil sa loď dostať ešte bližšie k prístavu, no tá sa začala nebezpečne nakláňať.

Foto: Profimedia

Na lodi začala prebiehať evakuácia. Tá bola pomalá, keďže posádka nemala dostatočné informácie a bránila nasadeniu záchranných člnov. Niektorí ľudia začali skákať do vody a snažili sa doplávať k pobrežiu.

Naklonila sa, no nepotopila

Loď sa napokon naklonila do uhla asi 80 stupňov a takto ostala uviaznutá na plytčine. To sa už rozbehla rozsiahla záchranná akcia. Záchranné člny odvážajú cestujúcich z lode, miestni hasiči vyberajú ľudí z vody, či ďalších uväznených v Coste Concordii. Po 12 hodinách ostáva 10 ľudí nezvestných.

Tragédia lode Costa Concordia si napokon vyžiadala 33 obetí – 27 cestujúcich, 5 členov posádky a 1 člena záchranárov.

Foto: Profimedia

Zodpovednosť za tragédiu

Postupom času začali vychádzať na povrch rôzne informácie. Obvinený za nehodu lode bol iba kapitán Francesco Schettino, ktorý nepostupoval rýchlo a nenariadil včas evakuáciu, čím sa podieľal na počte obetí.

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články