Členské krajiny Európskej únie koncom minulého týždňa oficiálne schválili zoznam povinných bezpečnostných technológií, ktorými budú vybavené nové autá od roku 2022. Ministri financií potvrdili dohodu štátov únie s europarlamentom na konečnej podobe noviniek, ktoré by podľa niektorých odhadov mohli znížiť počet smrteľných dopravných nehôd až o pätinu.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na osobné vozidlá, dodávky, autobusy aj nákladné automobily. Od mája 2022 by tak všetky nové automobily predávané na európskom trhu mali mať napríklad systém inteligentnej regulácie rýchlosti (ISA), ktorý vodiča na základe sledovania máp a rozpoznávania dopravných značiek upozorní na prekročenie povolenej rýchlosti. Samotný systém neobmedzí rýchlosť vozidla a vodiči budú mať možnosť ho vypnúť, pri každom naštartovaní sa však zapne automaticky.
K ďalším povinným systémom bude patriť pokročilý systém núdzového brzdenia a rozpoznávanie únavy vodiča či technológie núdzového udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Autá majú byť vybavené taktiež detekciou spätného chodu či zariadením monitorujúcim presný tlak v pneumatikách. Ľahšie do nich pôjde inštalovať alkoholový imobilizér.

Nákladné autá a autobusy budú musieť mať po novom podobu, ktorá výrazne obmedzí mŕtve uhly okolo vozidla, do ktorých vodič nevidí. Budú tiež povinne vybavené technológiami schopnými rozpoznať chodcov a cyklistov v bezprostrednej blízkosti.
„Tieto nové pravidlá nám pomôžu výrazne znížiť počet úmrtí a vážnych zranení na cestách EÚ. Posilňujú tiež konkurencieschopnosť európskych výrobcov áut na celosvetovom trhu,“ konštatoval fínsky minister Timo Harakka, ktorého krajina Rade EÚ predsedá.
Od začiatku storočia do roku 2017 sa podľa štatistík EÚ znížil počet úmrtí pri dopravných nehodách v Európe o viac ako polovicu. Doteraz posledné povinné bezpečnostné úpravy automobilov však EÚ schválila pred desiatimi rokmi.
Jozef Kákoš z Depaul Slovensko: Stačí jednoduchá otázka. Takto môžete človeku bez domova zachrániť život
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku








Nahlásiť chybu v článku