Pixabay

/ 36 / Mária S.
Príbehy pilotov a dispečerov, ktorým sa v kritických situáciach podarilo rozvážnym a rýchlym konaním uniknúť tragédii.

Aj keď lietanie je tou najbezpečnejšou formou cestovania, stále sme len ľudia, čiže sa nedá očakávať, že sa nestanú nevyspytateľné chyby, tak isto ako predsa len môžu zlyhať aj prístroje. Aj keď sú kolízie pri tejto forme prepravy oveľa ojedinelejšie, sú takmer vždy smrteľné. Veľakrát sa však cestujúci o možnosti nešťastia nič nedozvedia, keďže sa šikovným pilotom a dispečerom včas podarí odvrátiť možnú katastrofu. Na jednom internetovom fóre sa rozhodli samotní piloti a ich blízki zdielať príbehy o udalostiach, kedy sa, obrazne povedané, druhý krát narodili.

Neočakávane sa na dráhe zjavilo druhé lietadlo

pixabay

Syn pilota z Eastern Airlines napísal príbeh o tom, ako sa lietadlo, ktoré pilotoval jeho otec, takmer zrazilo na vzletovej dráhe s druhým. Lietadlo, ktoré pilotoval tento muž, sa akurát blížilo k dostatočnej rýchlosti na vzlet, keď si všimli, že oproti nim sa blíži druhé lietadlo, ktoré sa práve po tej dráhe presúvalo do inej časti letiska. Dosiahli takú rýchlosť, že zastaviť lietadlo včas už nebolo možné. Nakoniec teda vzlietli predčasne a vyhli sa lietadlu len o pár metrov. Autor príbehu dodal, že pokým cestujúci v tom lietadle na zemi vedeli čo sa deje, cestujúci v druhom lietadle si mysleli, že vzlietli úplne normálne a bez komplikácii.

Začali rýchlo strácať tlak v kabíne

pexels

Pilot jedného komerčného lietadla sa práve pripravoval na pristávanie, keď celej posádke zaľahlo v ušiach a začínalo im byť nevoľno. Uvedomil si, že to je kvôli tomu, že rapídne strácajú tlak v kabíne, kvôli poruche v zariadení, ktoré má tento tlak regulovať. Tento pilot dodal, že ak kabína stratí tlak pokým je lietadlo ešte vysoko vo vzduchu, máte približne 30 sekúnd pri dostatočnom vedomí na to, aby ste boli schopní ovládať lietadlo. Našťastie práve preto je toto zariadenie dvojkanálové a zlyhal len jeden kanál. Pilot teda prepol toto zariadenie na druhý kanál a let v pokoji pokračoval. Napriek celkom jednoduchému a rýchlemu riešeniu, jednoznačne to nebola príjemná skúsenosť.

Pri pristávaní počas snehovej búrky do lietadla vrazil blesk

pixabay

Búrky v zime nie sú práve obvyklým javom a o to väčšie nešťastie mal tento pilot letu do Pittsburghu, že do nich počas takejto búrky narazil blesk a ešte na samotnom konci letu, tesne pred pristávaním. Výboj sa objavil pred lietadlom, čo spôsobilo že pilot aj kopilot stratili zrak, aj sluch na približne 20 sekúnd. Keď sa im zmysly vrátili, podarilo sa im pristáť. Keď si potom prezreli lietadlo zistil, že predok lietadla bol týmto bleskom jemne poškodený.

Lietadlo stratilo kontakt, vychýlilo sa a ohrozilo viacero letov

pexels

Jeden letový dispečer hovoril príbeh o tom, ako stratili kontakt s jedným lietadlom. Na základe toho toto lietadlo skončilo v zlej výške a tým ohrozovalo iné lietadlá. Dispečer teda vzal veci do vlastných rúk, spojil sa s ostatnými letmi a prikázal im zmeniť výšky tak, aby sa nestala žiadna kolízia. Pilot v zlej výške sa však rozhodol opäť zmeniť svoju výšku, čím negoval všetky zmeny, ktoré dispečer vykonal. Nakoniec sa mu však opäť podarilo vyčistiť cestu pre zblúdené lietadlo a zabrániť tomu, aby sa stala kolízia. Keď vezmeme do úvahy, ako rýchlo sa lietadlá pohybujú a ako rýchlo musel konať, tak tomuto rozvážnemu a pohotovému dispečerovi patrí jeden veľký potlesk.

Jednému pilotovi sa podarilo pristáť s lietadlom, ktoré malo defekt a poškodené krídlo

pexels

Syn jedného pilota hovoril o tom, ako lietadlo, ktoré pilotoval jeho otec dostalo pri vzlietaní defekt. Tento incident viedol k tomu, že lietadlo stratilo rovnováhu a následkom rozkolísania bolo závažne poškodenie krídla. Mechanici, ktorí to lietadlo následne skúmali, boli náramne prekvapení, že sa mu podarilo pristáť úplne bez ujmy.

Male osobné lietadlo sa skoro zrazilo s dvoma vojenskými lietadlami

pixabay

Jeden pilot, ktorý letel z Aljašky v lietadle modelu Cessna 150, ktoré on sám nazval „obyčajná kosačka s krídlami“, bol pri pristávaní obkľúčený veľkými vojenskými lietadlami. Jeho malé lietadlo stratilo kontrolu pod vplyvom tlaku, ktorý tieto dva lietadla okolo neho vytvorili. Nakoniec sa dozvedeli, že dispečer nezobral rýchlosť týchto lietadiel dostatočne do úvahy, a preto ich naviedol príliš blízko seba a tým riskoval ich životy.

Letový dispečer skoro spôsobil kolíziu medzi lietadlom a helikoptérou leteckej záchrannej služby

pixabay

Jeden letový dispečer popísal najhorší zážitok svojej kariéry. Práve odsúhlasil pristávanie dvom lietadlám, keď dostal žiadosť o pristanie od vrtuľníku záchrannej služby, ktorý mal niesol závažne zranených ľudí. Dispečer žiadosť prijal a následne sa začal rozprávať so svojim supervízorom. Odrazu sa rozzvučal alarm, ktorý varuje pred kolíziou a následne si uvedomili, že jedno z tých lietadiel a záchranný vrtuľníku sú v tej istej výške, neďaleko od seba. Už však nebol čas konať, keďže boli príliš blízko a išli príliš rýchlo. Nakoniec sa im však podarilo preletieť okolo seba. Tento dispečer sa neskôr od svojho supervízora dozvedel, že to predsa len nebola tak úplne jeho chyba, keďže pilot lietadla robil nečakané manévre a vrtuľník zasa letel rýchlejšie, ako dispečer predpokladal a to stálo za vznikom kritickej situácie.

Vypadla im elektrina, tak museli v noci pristávať manuálne a bez pomoci

pixabay

Počas letu z Toronta do Los Angeles začali tesne pred pristávaním blikať svetlá a odrazu vypadla elektrika a všetky prístroje. Po tom, ako 20 minút v úplnej tme krúžili nad Los Angeles, pilot oznámil, že majú technické problémy, po hodine krúženia sa rozhodli pristáť v úplnej tme a absolútne bez asistencie dispečerov. Toto pristávanie bolo veľmi nepríjemné a zahŕňalo silné turbulencie. Kopilot zhodnotil, že to bol ten najdesivejší let, aký vo svojej kariére zažil.

Ventil na motore bol otvorený a preto muselo prehriate lietadlo núdzovo pristáť

pixabay

Pilot si počas letu všimol, že do kokpitu sa dostávalo neobvykle veľa teplého vzduchu. Neskôr si uvedomili, že mechanici nechali otvorený ventil na motore. Podľa pilotovho syna, ktorý prerozprával príbeh, tento ventil ovláda, aké množstvo horúceho vzduchu sa dostáva do kokpitu. Pilot musel núdzovo pristáť na polceste, pretože okrem toho, že spolu s kopilotom boli zaliati potom, riadiaci panel bol už tak horúci, že si museli obaliť ruky šatstvom na to, aby vôbec mohli ovládať lietadlo.

Pozri aj: Letušky odhalili veci, ktoré si na cestujúcich všímajú ihneď, ako nastupujú do lietadla

interez.sk (Mária S.), thisisinsider.com


Komentovať (0)