flickr.com(Håkan Dahlström)

/ 0 / Katarína
Nabudúce už možno budete nakupovať inak. Zamestnanci Ikey totiž prezradili informácie zo zákulisia a aj to, aké je pracovať pre známu švédsku spoločnosť.

Ikea je pravdepodobne najznámejším predajcom nábytku. Veľké sklady sú neustále plné, a to najmä vďaka snahe viac ako 150 tisíc zamestnancov naprieč celým svetom. Niektorí z nich prezradili tajomstvá zo zákulisia.

V priestoroch nezablúdite

Uličky vedúce pomedzi nábytok sú navrhnuté tak, aby vás previedli každým oddelením. Bývalý zamestnanec Johan Stenebo to prirovnáva k tomu, akoby vás IKEA vzala za ruku a vedome viedla každým kúskom obchodu, aby ste kúpili čo najviac. Pracovníci túto cestu pomedzi vystavené kúsky nazývajú „dlhou prirodzenou cestou“ a aby vás nenudila, tak sa po každých 15 metroch stáča.

Pixabay

Existujú tu tajné skratky

Možno ste ani len netušili o tom, že v obchode sa dá pohybovať celkom rýchlo. IKEA má totiž svoje skratky a sú prístupné aj pre verejnosť. Tá o nich často ani nevie, pretože sa nachádzajú za neoznačenými dverami. „Nájdete ich ak viete, kam sa pozerať,“ hovorí Paula, ktorá pre IKEA pracovala jeden rok. Hneď pri eskalátoroch sa podľa jej slov nachádzali neoznačené dvere, za ktorými viedla skratka. „Nikto vám v ich otváraní nezabráni, pokiaľ tam nie je jasne napísané, že sú len pre zamestnancov.“

Skratky sú fajn, no zamestnanci upozorňujú, aby si ľudia na ne príliš nezvykali. Podľa Paula Robertsona, ktorý v obchode pracoval 10 rokov, sa takmer neustále menia. „Zvyknú ich často meniť, pretože zákazníci sa s nimi oboznámia, zvyknú si na ne a už vedia ako nimi rýchlo prechádzať, kam potrebujú. Po chvíli sa zakaždým menia, jednoducho vás donútia, aby ste si tú cestu prešli celú.“

Wikimedia

Steny sa hýbu

Priečky, ktoré predeľujú viaceré výstavné miestnosti sú na kolieskách, a tak sa dokážu presúvať. „Majú zámok, takže ľudia s nimi len tak hýbať nemôžu,“ vraví Paula, „v noci ich všetky odsúvame, máme tak lepší výhľad.“ Odsunutie stien zjednodušuje upratovanie a okrem toho aj premenu showroomov.

Ľudia kupujú celé výstavné miestnosti

Občas sa objaví zákazník, ktorému sa jednoducho páči celá výstavná miestnosť. Podľa zamestnankyne Pauly títo ľudia jednoducho povedia, že chcú všetko presne tak, ako vo vystavenom priestore.

Pexels

Niektoré oddelenia vám doslova otvoria peňaženku

IKEA má takzvané „otvor peňaženku“ sekcie. Zahŕňajú rôzne drobnosti za zlomok ceny. Zákazníci si ich jednoducho nemôžu nevšimnúť. „Množstvo lacných kúskov ako kvetináče či papuče, povzbudzuje zákazníka k akejkoľvek kúpe, „ píše Lauren Collins pre New Yorker.

Ďalší zamestnanec Rob o týchto sekciách hovorí ako o mieste impulzívneho nakupovania. „Je tam veľa lacných vecí, pôsobia prakticky a užitočne, zrazu si uvedomíte, že ich potrebujete.“ Práve toto je dôvod, prečo z obchodu často vychádzate s ďalšími desiatimi sviečkami, aj keď ste pôvodne chceli len jednu vec.

Využívajú techniku „bulla bulla“

Ďalšia technika, ktorá núti ľudí naplniť ich nákupné košíky je v internom prostredí pracovníkov známa ako „bulla bulla“. Zamestnanci plnia koše množstvom vecí až z nich takmer vypadávajú, tvoria tak dojem veľkého objemu a nízkych cien. „Obrovské koše sú skvelá vec,“ hovorí Robertson, „ak sa náhodou začnú vyprázdňovať, treba ich opäť rýchlo doplniť, a to čo najvyššie. Zákazníci si myslia, že nakúpia za dobrú cenu.“

Pixabay

Na nábytku si naozaj môžete zdriemnuť

Podľa Pauly si na postele môžete pokojne aj ľahnúť. „Je to dovolené, no ak ste tam už viac ako dve či tri hodiny, budeme vás musieť zobudiť.“ Výstaviská sú totiž určené na testovanie. Krátke zdriemnutie je veľmi populárne napríklad v Číne. Zákazníci sú často fotografovaní ako vyspávajú. Hovorca spoločnosti Josefin Thorell vraví, že v tom nevidí problém. „Sme radi, že sa ľudia v našich obchodoch cítia ako doma. Samozrejme, nesie to so sebou určitú prácu navyše pre našich zamestnancov, no na druhej strane, ak si zákazník vyskúša nábytok a skutočne sa mu páči, dokážeme predať navyše aj zopár matracov.“

Nie všetkých to však môže lákať. Podľa Jany sa práve na mieste jej pracoviska vankúše menia asi tak raz za mesiac a obliečky len vtedy, ak sú naozaj špinavé. Podobne sú na tom aj zvyšné prikrývky. „Len nedávno som menila obliečky, pretože sa ich ľudia každodenne dotýkajú.“

Pexels

Zamestnanci by boli najradšej, keby ste nič neotvárali

„Zákazníci všetko otvoria,“ hovorí Jana. „V obchode je všetko súčasťou výstavy, môžete to chytiť, ľahnúť si, no aj napriek tomu z nejakého dôvodu zákazníci mnohé balíky otvárajú a následne to nechajú tak. Nerozumejú však tomu, že znova to už predávať nemôžeme a tovar sa musí vyradiť.“

Trénujú ich, aby vám neponúkli pomoc

IKEA je v tomto trochu iná, zamestnancov totiž trénuje v tom, aby vám ihneď neponúkli pomoc, práve naopak, ak niečo potrebujete, oslovíte ich sami. „Zákazníkom pomáhame len vtedy, ak nás o to požiadajú, bolo nám povedané, že je to škandinávsky spôsob,“ vraví Rob. Rovnaké pravidlá platia aj v skladoch, predpokladá sa, že zákazník si sám odnesie svoje veci.

Knihy vo výstavných miestnostiach často patria zamestnancom

Súčasťou takzvaných showroomov sú aj rôzne regále či knižnice, prázdne však nie sú atraktívne. Zamestnanci sú práve z tohto dôvodu žiadaní, aby priniesli svoje vlastné knihy na vyplnenie priestoru. „Všetky patrili nám, museli sme vyberať naozaj rozumne kvôli ladeniu farieb, no a nemohli sme priniesť nič príliš pikantné či erotické,“ dopĺňa pracovník Rob.

Pixabay

Sériové čísla či názvy produktov majú svoj význam

Podľa Robertsona majú čísla a názvy určité prepojenie a význam. Posledné dve sériové čísla produktu často označujú farbu, názvy knižníc sa vraj odvodzujú z rôznych povolaní a produkty do kúpeľní podľa jazier a riek.

Pracovníci sú svedkami mnohých hádok

„Ak chcete naozaj otestovať svoj vzťah, choďte do Ikey a niečo spolu kúpte,“ hovorí Jana. Podľa nej sú mnohí možno len vystresovaní z veľkého priestoru a množstva vecí. „Stretla som sa s párom, ktorý sa nevedel rozhodnúť pri kúpe koberca. On bol skutočne nahnevaný a ona na pokraji sĺz, keď sa napokon rozhodli, zistili sme, že ten koberec už v sklade nemáme a bolo to ešte horšie.“

Tieto hádky sú veľmi typické a viacerí psychológovia priznali, že kúpu a následnú stavbu stolíka z Ikey využívajú ako tréning pre budovanie vzťahu.

Wikimedia

Medzi sebou hovoria v kódoch

Zamestnanci medzi sebou používajú rôzne kódy, či už na pomoc pri pokladniach alebo v sklade. Často sa tu strácajú deti, ktoré sa skrývajú v šatníkoch alebo pod posteľou, práve pre tento prípad využívajú napríklad kód 99.

Dostávajú tie najlepšie vianočné darčeky

IKEA je známa tým, že svojim zamestnancom dopraje rôzne výhody. Tie zahŕňajú aj vianočné darčeky. Rob hovorí: „Prvý rok, čo som tam pracoval, rozdávali bicykle. Naposledy to boli televízie.“ Paula zase vraví, že skutočne dobrým zamestnancom umožnia aj vyhrať letenky kamkoľvek do sveta.

Pinterest pomáha v predaji

Mnohí z pracovníkov priznávajú, že je veľmi ľahko odhadnúť, kedy sa nejaký kúsok z Ikey objavil v koláži na portáli Pinterest. Vypredá sa totiž veľmi rýchlo. „Raz sme mali taký špecifický regál, niekto na Pintereste z neho vytvoril knižnicu pre deti. Ľuďom sme museli neustále hovoriť, že ak prišli práve po tento regál, máme vypredané,“ spomína Paula.

Škandinávska IKEA je populárna aj u nás. Nabudúce už možno využijete tajnú skratku alebo si sami vyskúšate novú posteľ.

Pozri aj:  Muž tajne dokumentoval návštevu obchodu IKEA so svojou manželkou. To, čo vytvoril, teraz baví internet

mentalfloss.com


Komentovať (0)