Foto: Pixabay

Ľuboš Belko / / News
Sedíte v aute a vodič v aute pred vami zabrzdí, to čo musíte spraviť, aby nedošlo k havárii je brzdiť tiež.

Prednedávnom vedci z MIT publikovali štúdiu, ktorá ako sa zdá mohla prísť na to, ako zamedziť nekončiacim kolónam, ktoré vodičom sužujú životy. Podľa štúdie je problém, pre ktorý sa toto deje zakorenený hlboko v nás a zápchy na cestách vznikajú práve kvôli zlozvyku. Dá sa to celkom ľahko vysvetliť na modelovej situácii. Sedíte v aute a vodič v aute pred vami zabrzdí, to čo musíte spraviť, aby nedošlo k havárii je brzdiť tiež. A brzdiť musí aj vodič za vami. A tak vzniká reťazová reakcia.

Vďaka tomu, že niekoľko aút v rade brzdí, niekde sa táto šnúra eventuálne musí zastaviť. To, na čo prišli vedci z MIT je jednoduchšie, akoby ste si pri prvom dojme pomysleli. Odpoveďou je tempomat. Alebo presnejšie, zdokonalenie tempomatu tak, aby sa perfektne dokázal prispôsobiť rýchlosti auta idúceho pred vami, no zároveň vďaka činnosti auta neohrozuje ani ďalšie dopravný prostriedok idúci za vami.



Pokiaľ by sa teda vaše auto hýbalo simultánne s autom idúcim pred vami a auto idúce za vami by nasledovalo váš pohyb, bol to perfektný systém, ako zamedziť vzniku kolón. Problém je však v tom, že ľudia sú rôzni, a tak nie každý ochotne pristúpi na kúpu takéhoto zariadenia. Niekomu sa možno do auta len nechce investovať ďalšie peniaze. Perfektným spôsob by bol, keby toto zariadenie bolo predpísané zákonom. Podľa výsledkov štúdie by  tento pohyb áut bol viac než efektívny.

Technológia dostala názov Obojstranná kontrola. Aby boli všetky autá schopné dodržiavať tento spôsob jazdy, je dôležité, aby čo najväčšie množstvo áut tento systém malo. Nutné je už len vypočítať to, koľko áut musí mať v priemere túto technológiu nainštalovanú na to, aby to priebeh cestnej premávky skutočne zrýchlilo a zefektívnilo. Tento systém by  mohol fungovať aj na báze senzorov alebo kamier, ktoré priebežne merajú vzdialenosť pred a za autom.



Samozrejme, že takáto technológia by nemohla vyriešiť úplne každú zápchu na ceste. Pokiaľ sa na ceste nachádza neprejazdený úsek, nehoda alebo stavba, zodpovednosť trvania čakania nie je na vodičovi, ale na ľuďoch, ktorí sa o toto spomalenie pričinili, prípadne majú na starosti jeho odstránenie. Avšak pri bežných situáciách by tento spôsob mohol byť skutočne účinný a mohol by uľahčiť život mnohým vodičom po celom svete.

Pozri aj: Ničia vám auto a ruinujú rozpočet. Automechanici prezradili 10 vecí, ktoré by ste so svojim autom nemali nikdy robiť

cnn.com


Komentovať (0)