foto: thenextweb.com

/ 159 / Mária S.
Google informoval o tom, že pracujú na adblocku pre Google Chrome, ktorý má vyčistiť web a spríjemniť zážitok z prehliadania.

Keď sa povie „adblock“, väčšina z nás myslí na rozšírenie, ktoré zablokuje kompletne všetky reklamy a tým nám zabezpečí ničím nerušené surfovanie po internete. Samotný Google prichádza s niečim podobným pre svoj prehliadač Chrome. Ani zďaleka však nejde o úplnú blokádu a narušenie tohto biznisu. Ide skôr o optimalizáciu zážitku zo surfovania.

Google informoval majiteľov stránok, aby sa pripravili na ich nový adblocker pre prehliadač Chrome. Ten bude po novom blokovať reklamy, ktoré výrazne narúšajú stránku. Predovšetkým ide o invazívne a výrazne otravné reklamy, ako napríklad videá so zvukom, či reklamy, ktoré vybehnú na celú obrazovku. Túto novú súčasť chystajú ako pre počítačovú, tak aj pre mobilnú verziu.

Sridhar Ramaswamy, šéf oddelenia Reklám v Googli napísal, že aj reklamy vlastnené či zobrazované pomocou Google ads budú blokované, pokiaľ nebudú spĺňať nové pravidlá Chrome.

Ľudia z Googlu však nenazývajú túto novú vlastnosť prívlastkom, ktorý by obsahoval slovo „blokovať“, prikláňajú sa skôr k pojmu „filter“. Reklamy totižto jednoznačne zostanú, musia však spĺňať pravidlá.

pexels

Na to, aby si majitelia stránok overili, ktoré z ich reklám budú fungovať cez Chrome a následne ich mohli poprípade zmeniť tak, aby reklamy vyhovovali pravidlám, ponúka Google jednoduchý nástroj. O tom, ktoré reklamy sú vhodné a ktoré nie, rozhoduje „Koalícia za lepšie reklamy“, do ktorej okrem Googlu patria aj Facebook, News Corp či The Washington Post.

Medzi benefity zavedenia tohto filtru a zmeny, ktoré kvôli nemu stránky podstúpia patrí to, že zlé reklamy majú tendenciu spomaľovať stránku, sťažujú prehliadanie a mnohých používateľov priamo donútili stiahnuť si adblock na celkové blokovanie reklám. Pokiaľ by teda naďalej bolo číslo ľudí, ktorí používajú adblock na vzostupe, malo by to katastrofálne následky pre mnohé stránky, keďže peniaze z reklám sú väčšinou ten najväčší zdroj príjmov, ktorý udržuje tieto stránky nažive. Aj keď tento filter donúti stránky stratiť niektoré pre nich výhodne typy reklám, na koniec z toho vyťažia všetci.

Okrem toho, napríklad pop-upy, čiže vyskakovacie okná, sú prehliadačmi blokované už dávno a všeobecne je to chápané veľmi pozitívne, čiže by sa dalo povedať, že toto je iba ďalší krok k lepšiemu webu.

Je však úplne zjavné, prečo je táto nová schopnosť Chromu veľmi kontroverznou témou. Pokým to ponúka benefity užívateľovi aj vydavateľovi, dáva to samotnému Googlu veľkú moc nad tým, ako vlastne budú webové stránky vyzerať a to sa dá ľahko zneužiť.

pixabay

Netreba zabúdať, že napriek tomu, že Google je v povedomí ľudí zapísaný ako predovšetkým vyhľadávacia služba, do veľkej miery je však aj reklamnou spoločnosťou. Až 89% príjmov spoločnosti Google pochádza z reklám. Napriek tomu, že tieto pravidlá budú uniformné a zostavené spolu s Koalíciou pre lepšie reklamy, stále to Googlu dáva veľký priestor na to, aby pomohli sami sebe a ochránili svoju dominanciu v tomto odvetví. V neposlednej rade, reklamy od Googlu budú zrejme najlepšie opatrené tak, aby spĺňali tieto pravidlá.

Okrem toho, viac ako polovica webového prehliadania na svete je práve prostredníctvom Chromu, preto by bolo pre stránky veľmi nevýhodné neprispôsobiť sa týmto pravidlám.

Google plánuje pridať aj novú možnosť, vďaka ktorej budú návštevníci stránok môcť finančne podporovať tieto stránky pomocou programu menom „Funding Choices“. Niečo podobné Google už testoval, no vôbec sa to neosvedčilo. Ako úspešné to bude tentokrát a či sa to stane vôbec čiastočnou alternatívou reklám zostáva otázne.

Ramaswamy prehlásil, že hlavným cieľom tohto ad blockeru bude zlepšiť reklamy: “Veríme, že tieto zmeny dovolia všetkým tvorcom internetového obsahu, malým či veľkým, aby aj naďalej mohli pokračovať v zarábaní na online reklame.“

Na koniec treba podotknúť, že napriek tomu, že si Google takto uzurpuje nadvládu nad online reklamami, tento krok poskytuje aj mnohé výhody pre všetky strany a snáď bude naozaj viesť k vizuálnemu zlepšeniu prehliadania bez toho, aby to finančne ohrozovalo stránky.

Pozri aj: Facebook po útokoch v Londýne aktivoval funkciu kontrola bezpečia

theverge.com




Komentovať (0)