Emile Leray

Počas cestovania zostal francúzsky dobrodruh takmer uviaznutý v púšti. Nestratil svoju duchaprítomnosť a vymyslel niečo veľkolepé! Zo súčiastok pokazeného auta skonštruoval motocykel a zachránil si svoj vlastný život.

Jeden z najneuveriteľnejších príbehov, ktoré ste doposiaľ počuli… Samozrejme, z tých skutočných, čo priniesol sám život. Tento sa stal jednému chlapíkovi, ktorý cestoval po Saharskej púšti. Jeden nešťastný okamih a takmer zostal uväznený na rozľahlej pustatine. Avšak nestratil duchaprítomnosť a zachránil si tým svoj život.

Začal prestavovať svoje pokazené auto, vybral z neho funkčné diely a použil ich na vyrobenie motocykla. Tento neuveriteľný príbeh sa odohral v roku 1993, keď sa Francúz Emile Leray vybral sám cestovať severnou Afrikou práve svojim autom Citroen-om 2CV. Jeho auto sa pokazilo v strede púšte Sahara, desiatky kilometrov od najbližšej ľudskej civilizácie. Aby prežil, musel si sám pomôcť. Zachoval si chladnú hlavu a aj napriek vysokým teplotám v pieskovom podnebí začal konštruovať motocykel z dielov, ktoré sa dali použiť z jeho nepojazdného auta.

Emile Leray

Ako vlastne začal celý Emile-ov alias „Macgyverov“ príbeh? Emile opustil mesto Tan – Tan v Maroku. Počas svojho šoférovania Citroena 2CV cez saharskú púšť narazil na vojenskú základňu, kde ho armáda informovala, že nemôže ďalej pokračovať kvôli novému konfliktu medzi Marokom a západnou Saharou. Odporučili mu vrátiť sa späť do mesta Tan – Tan a tam si zobrať sprievodcu, ktorý by ho sprevádzal. Ale Francúzovi sa, samozrejme, tento nápad nepozdával. Otočil auto, šliapol na spojku, vytočil rýchlosť na plné obrátky a krúžením si chcel vyznačiť miesto, aby vedel, kam sa má vrátiť neskôr a pokračovať vo svojom cestovaní. Ale počas „značkovania“ svojho miesta krúžením, prudko narazil do skaly vo veľkej rýchlosti, čo už jeho auto samozrejme „nerozdýchalo“. Emile zostal uviaznutý sám uprostred nekončiacej piesočnatej púšte.

Emile Leray

Rameno a náprava Citroena zostala zničená a Leray vedel, že šoférovanie na tomto aute môže zabaliť. Jedlo a potravu mal zhruba na desať dní. Najbližšie ľudské osídlenie boli desiatky kilometrov vzdialené, čo bolo nemožné prejsť po vlastných. Francúzsky dobrodruh si uvedomil, že jediná šanca na jeho prežitie je vymyslieť niečo, čo by zachránilo jeho život. V tom zúfalom stave ho napadla šialená myšlienka, a to použiť všetky dobré súčiastky z auta a „prestrojiť“ ho na motocykel.

Emile Leray

Starostlivo skontroloval všetky mechanické závady a rozhodol sa pokračovať na druhý deň. Ako prvou začal demontážou auta a odstraňovaním jeho hlavnej konštrukcie, ktorú použil ako prístrešok proti púštnej búrke. Nápravu z auta umiestnil hore nohami nad kolesá na menší podvozok, pridal motor a do stredu prevodovku. Francúzsky dobrodruh taktiež vedel, že musí zostaviť mašinu tak, aby mal priestor pre batériu, plyn a svoju batožinu. Ďalšou podstatnou vecou bolo skonštruovanie systému riadenia. Ale práve prevodovka bola prekvapujúca. Bubon poháňa zadné koleso trením a podľa zákona sily fyziky Emile musel riadiť iba na obrátenom ťahu motora.

Pre mnohých to bude asi znieť takmer neuveriteľne konštruovať uprostred púšte motocykel s obmedzeným náradím, zopár dielmi súčiastok, led lampou a zváračským náradím. Ale Emile Leray skonštruoval svoju dvojkolesovú mašinu iba skrutkovaním náhradných dielov.

Emile Leray

Francúzsky dobrodruh začal pracovať na svojom jedinečnom diele, v ktoré od začiatku veril. Myslel si, že ho dokončí za tri dni. Síce z troch dní bolo nakoniec dvanásť, ale podarilo sa! Zostalo mu iba pol litra vody, keď zrazu začal jeho motocykel štartovať. Leray bol napokon zastavený políciou za jazdenie na nelegálnom vozidle.

Pozri aj: Iba 8 ľudí by bývalo v Bratislave. Ako by to vyzeralo, keby na Slovensku žilo iba 100 ľudí?

interez.sk (Mária Miškovičová), odditycentral.com
Uložiť článok

Najnovšie články