Foto: interez (Zuzana Janíková)

Ako vyzerá bežný deň na stanici rýchlej lekárskej pomoci?

Keď som vošla na stanicu rýchlej lekárskej pomoci v Dubnici nad Váhom, aby som urobila rozhovor s lekárom MUDr. Jakubom Hamšíkom, netušila som, že o pár minút budem sedieť v sanitke a smerovať na výjazd.

Výrazná sanitka bola zaparkovaná vedľa budovy, do ktorej viedli moje kroky. Vedúci lekár posádky RZP v Trenčíne dnes výnimočne slúžil v Dubnici nad Váhom, preto som sa vybrala práve na toto miesto.

Lekár Jakub Hamšík ma čakal pred vchodom do stanice a pozval ma dnu. Len pred niekoľkými minútami sa vrátili z výjazdu. Sadli sme si na gauč, zapla som diktafón a položila mu obligátnu otázku – ako sa k svojej práci dostal? Vtedy sa ozvalo mne neznáme zvonenie a podľa reakcie záchranárov som vedela, že náš rozhovor sa skončí skôr, ako sa vôbec začal.

Niekto totiž potreboval pomoc. Doktor Hamšík mi však navrhol, či nechcem ísť na výjazd s nimi. Podľa hlásenia, ktoré dostali, by nemalo ísť o vážny stav.

Foto: interez (Zuzana Janíková)

O pár sekúnd neskôr som už mala na sebe záchranársku bundu a sedela v zadnej časti sanitky. Vyrazili sme smerom k neďalekej obci – prišlo hlásenie o kolapse seniorky. „Keď človek zavolá na číslo 155, dovolá sa na krajské operačné stredisko. To prijme hovor, vyhodnotí situáciu a rozhodne, či pošle posádku s lekárom, alebo bez neho. Mnohí ľudia volajú, aby sa len poradili, iní potrebujú skutočnú pomoc,“ vysvetľovala mi po ceste záchranárka, ktorá so mnou sedela v zadnej časti sanitky. Na predných sedadlách boli šofér a lekár.

Rozdiel medzi posádkami RLP, RV a RZP
Posádka RLP (rýchla lekárska pomoc) je trojčlenná – vodič, záchranár, lekár. Posádka RV (rende-vous) je dvojčlenná – záchranár a lekár, jazdí na menšom aute. RV pôsobí v stretávacom systéme – zasahuje len tam, kde je prítomnosť lekára nevyhnutná. Tento model sa osvedčil v Trenčíne, Žiline a Košiciach, a reflektuje stav, kde lekárov v systéme ubúda. RZP (rýchla zdravotná pomoc) označuje posádku bez lekára – s dvoma zdravotníckymi záchranármi.

Dôležitá je komunikácia

„Aj kuriozity sa nájdu – človek, ktorý ide na dovolenku a nemá kam dať psa, zavolá na tiesňovú linku a chce sa poradiť čo s tým, alebo niekto volá na tiesňovú linku, aby sa informoval o ordinačných hodinách obvodného lekára. Na Slovensku máme 344 posádok záchrannej služby, z toho je okolo 90 s lekárom. Lekárska posádka je vysielaná k stavom, kde je potrebné podať špecifické lieky alebo vykonať zásah nad kompetencie záchranárov. Tí sú dnes však vysoko vzdelaní a vo väčšine situácií plne kompetentní,“ povedal mi lekár.

Zaujíma ma, akým spôsobom komunikujú s operačným strediskom. „Po prijatí hlásenia nám príde z operačného strediska správa na zariadenie AVL (zariadenie podobné tabletu, pozn. red.). Zobrazí sa meno pacienta, adresa a typ udalosti. My cez systém zadávame tzv. statusy, aby operačné stredisko vedelo, v ktorej fáze výjazdu sme. Situácie sú rôznorodé – od kolapsov po dopravné nehody či poruchy vedomia,“ opisuje najčastejšie situácie počas leta.

Foto: interez (Zuzana Janíková)

Krajské operačné stredisko nemá ľahkú úlohu, musí posielať posádky na miesta tak, aby dorazili čo najskôr a všetci mali zabezpečenú pomoc.

V dome nás víta dcéra staršej panej, ktorá po obede skolabovala.

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články