Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) to dokazujú najnovšie analýzy o emisiách spojených s celým životným cyklom batériových elektromobilov a áut so spaľovacími motormi.
Analytici SEVA vychádzajú konkrétne zo zistení štúdie spoločnosti Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) zo septembra 2024 a výskumného reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) z júla 2024. Taktiež sa opierajú o čerstvú štúdiu Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učení technického v Brne.
Emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 %
Štúdia sa sústredila na konkrétne podmienky v krajinách V4 a v novembri ju 2024 zverejnil tím pod vedením slovenského výskumníka Kamila Jašša. Štúdie sledovali emisné vplyvy vozidiel – od ťažby surovín, výroby komponentov a montáže, cez fázu používania až po koniec životnosti, likvidáciu a recykláciu.
Podľa zistení ICCT sú celkové emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 % oproti autám so spaľovacími motormi. Spoločnosť Ricardo uvádza, že elektromobily v Európe znižujú emisie o 63 %, pričom do roku 2050 môže úspora vďaka dekarbonizácii elektrických sietí a technologickému pokroku dosiahnuť až 80 %.
Brnenská štúdia zameraná na krajiny V4 dokázala zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na ekologický prínos elektromobilov. V Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov. Na Slovensku, s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie, je to už po 23 tisícoch kilometrov. Elektromobily majú u nás v porovnaní s autami so spaľovacími motormi emisnú stopu nižšiu o 60 % až 70 %.
Podobné údaje potvrdilo päť nezávislých štúdií z rokov 2016 až 2021 od Európskej komisie, britského ministerstva dopravy, Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, Medzinárodnej energetickej agentúry a Švajčiarskeho kompetenčného centra pre energetický výskum, informuje ďalej SEVA. Zo všetkých troch najnovších, ako aj z predchádzajúcich reportov tak podľa asociácie pre elektromobilitu vyplýva, že elektromobily majú výrazne nižší environmentálny dopad, ako autá so spaľovacími motormi.
Tento rozdiel by sa mal zlepšovať s pribúdaním obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe. Ako dodáva SEVA, “tvrdenia, že elektromobily sú z environmentálneho hľadiska rovnako zlé alebo dokonca horšie, ako vozidlá so spaľovacími motormi, sú preto nepravdivé a zavádzajúce”.
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí












Nahlásiť chybu v článku