Foto: Facebook (Jazyková škola Best English), Unsplash

Aj napriek tomu, že angličtina je jedným z najľahších jazykov, ktoré môžeme študovať, stále sa nájde početné množstvo chýb, ktoré pri jej učení robíme.

Našťastie sa nájdu kvalitné jazykové školy, kde sa lektori a učitelia postarajú o to, aby sme sa týmto chybám vyvarovali. Vždy je to však viac-menej len o individuálnom prístupe a o tom, nakoľko sme túžbe jazyk sa naučiť, oddaní. Dnes vám prinášame rozhovor so zakladateľkou a riaditeľkou jazykovej školy Best English, ktorá nám povie viac o chybách, ktoré začiatočníci robia.

Čo sa dozviete v rozhovore s Lenkou z jazykovej školy Best English:

  • ako prebieha vyučovanie,
  • kto navštevuje jazykovú školu Best English,
  • aké chyby robia začiatočníci (a ako sa im vyhýbať),
  • aké frázy by mal „hotový“ študent určite poznať.
Lenka Karšayová je zakladateľka, riaditeľka anglickej školy Best English. Mimo toho je aj kolegyňa, kamarátka, mamina a manželka a všetko sa to snaží skĺbiť. Pokiaľ sa to samozrejme dá. Best English je jazyková škola v Bratislave zameraná na kurzy anglického jazyka. Svojich žiakov učia úspešné princípy, ako efektívne študovať s plným porozumením daného predmetu.

Prebieha vaše vyučovanie v slovenčine alebo študentov hádžete do vody?

Vyučovanie vždy prebieha na adekvátnej úrovni angličtiny. Ak sa študent nikdy neučil po anglicky, tak sa hovorí prevažne po slovensky. Čím vyššiu úroveň študent študuje, o to viac učiteľ komunikuje, aj počas prestávok, po anglicky.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

Je pre nováčikov ľahšie učiť sa z učebníc alebo pomocou konverzácie?

Rýchla odpoveď je samozrejme pomocou konverzácie. To však nie je v praxi až také jednoduché, ako to takto napísať. Treba mať na to veľmi dobrý systém, ako postupne angličtinu dávkovať a nepreťažiť študenta. Dať mi tak akurát teórie k množstvu praxe.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

V čom je vaša metóda výučby iná, ako v ostatných školách?

Toto sa ma pýta mnoho ľudí. Zvykla som odpoveď tri veci: 1. naši učitelia majú pedagogické vzdelanie, a to je obrovský rozdiel v kvalite, 2. na hodinách študenti v 80% času komunikujú po anglicky, 3. používame sedliacky rozum. Učenie sa je vlastne prirodzený proces a my ho v Best English skutočne dopodrobna poznáme. A to je podľa mňa naše tajomstvo. Angličtina je všade rovnaká, ako k nej pristupujete je už iná vec.

Túžba po znalosti angličtiny určite stále narastá. V akej vekovej kategórii je väčšina vašich študentov?

To má asi každá škola trošku inak. V našom prípade je najviac študentov medzi 25-45 rokov. Sú to hlavne ľudia, ktorí angličtinu potrebujú kvôli práci alebo cestovaniu, a chcú na sebe intenzívne pracovať.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

Nehovoríme o náročnom jazyku. Aké sú však najčastejšie chyby, ktoré robia čerství študenti?

Najčastejšia a najväčšia chyba je, že nehovoria. Pustia sa do gramatiky alebo si kúpia knihu namiesto toho, aby zdvihli zadok a išli niekam, kde sa po anglicky hovorí, a kde môžu angličtinu počúvať a používať. Vo všeobecnosti sa nevystavujú angličtine lebo „ja ešte po anglicky neviem“, no to je problém. Jazyku sa treba vystavovať čo najviac, nie iba chodiť na kurz a okrem toho nič nerobiť. Asi som expresívna, ale to je najväčší problém v rôznych šatoch.

Slováci veľmi často používajú „that“ vo vyznáme „že“ aj s čiarkou, ako je to v našom jazyku. „I think, that it is great“. Rodák by však skôr povedal: „Think it is great.“
Ďalšia perlička je: „I think, that yes.“ A to je úplne zle. Správne povieme: „I think so“.

Potom mi napadá aj problém so slovami „like“ a „as“. Napríklad: „I work as a teacher“, nie „I work like a teacher“. V druhom prípade to znamená, že nim vlastne nie som, len sa tak tvárim. A teda veľmi vtipné situácie vznikajú výslovnostnou. Napríklad namiesto: „I shaved my beard.“ povedia: „I shaved my bird.“ Ďalšie podobné príklady sú: Sheet a shit, ancle a uncle, fork a fuck, think a sink.

O akých konkrétnych chybách v jazyku hovoríme?

Momentálne mi napadá nasledovné:

  • Chodia na kurz (učia sa), no neprinútia sa prihovoriť, keď počujú anglicky hovoriaceho. Skôr naopak, utekajú od neho.
  • Útek od anglicky hovoriaceho človeka, alebo hranie “mŕtveho chrobáka” je dosť častý problém.
  • Nevyužívajú možnosti, kde sa hovori po anglicky, akou je napríklad TeaTime.
  • Nedostatočne čítajú vhodnú literatúru (knižky alebo čítanky).

Čo by ste odporučili študentom, ktorí nemajú možnosť vycestovať a praktizovať angličtinu na vlastnej koži?

Tu budem nudná, ale odpoveď je jasná:

  • Pozerať seriály v angličtine. Sú krátke, každý si tematicky nájde to svoje (s anglickými titulkami alebo bez nich), ale je nutné pozrieť si to viackrát, aby sa zlepšovalo porozumenie.
  • Čítať čítanky, knihy špeciálne písané na leveloch, ktoré nedemotivujú, ale dodajú pocit zadosťučinenia. Často majú aj CD, takže sa to dá počúvať v aute alebo hocikde inde.
  • Chodiť na stretnutia, kde sa hovori po anglicky, napríklad náš TeaTime.
  • Chodiť na kurz, ktorý je intenzívny, a ktorý čo najviac imituje prostredie v zahraničí.
  • Bytostne vyhľadávať angličtinu, snažiť sa prihovoriť alebo presadiť sa všade, kde počujú cudzí jazyk.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

Je potrebné ovládať gramatické pravidlá v bežnej anglickej konverzácii?

Áno, aj nie. Vymenovať gramatickú kategóriu a vedieť jej poučku, to určite potrebné nie je. Gramatika je však omnoho viac, ako len spísané pravidlá. Ona v skutočnosti JE ten jazyk. Ak zle vyskladám vetu až tak, že mi ten človek neporozumel, tak „mám zlú gramatiku“. A z tohto pohľadu treba mať dobrú gramatiku, aby som vedela zrozumiteľne hovoriť. Takže by som to zhrnula takto. Ovládať gramatické pravidlá netreba.  Netreba vedieť, že toto je minulý jednoduchý čas. Musím ho však vedieť prakticky používať v konverzácii. Na vyrovnanie tejto požiadavky máme v Best English vynikajúci systém.

Sú spôsoby alebo cesty, akými sa dá angličtina/jazyk učiť nesprávne?

Áno a to hlavne dvoma spôsobmi. Vytvoriť situáciu, v ktorej má študent veľa teórie a málo praxe. Ak má žiak, alebo žiaľ aj jeho učiteľ, snahu naučiť sa 4 základné časy, napísať si poučku, vyplniť ku každému pár typizovaných cvičení a ísť na predprítomný čas bez praktického cvičenia, tak veľmi rýchlo skončí.

Druhý spôsob, ako to urobiť nesprávne je, že jeho vlastný učiteľ nemá základy pedagogiky. Nehovorím o formálnom vzdelaní, ani ja nemám angličtinu vyštudovanú. No mám za sebou dosť kurzov, takže viem o sebe povedať, že som kompetentná aj v pedagogike. Platí pravidlo, že nie každý, kto vie jazyk vie aj učiť. Človek s pedagogickým vzdelaním má plán a víziu, a vie ako na to.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

V ktorom aspekte učenia zvyknú študenti najviac tápať?

Točím sa viac menej v tom istom, ale je to pravda. Tápajú v gramatike a v nevyrovnanosti množstva teórie a praxe. A to na rôznych úrovniach. Niektorí sa bohužiaľ zaseknú už na začiatku, lebo im učiteľ začne vysvetľovať dva prítomné časy naraz. Niektorí sa zaseknú vyššie pri iných časoch. Pochopenie a spleť mnohých časov v angličtine je asi tá správna odpoveď na túto otázku.

Naučia sa vaši študenti rýchlejšie hovorové frázy alebo teóriu?

Ak by som teóriu vnímala ako sadu pravidiel „ako to má byť teoreticky“ – teda ako opak praxe, tak musím povedať, že sa jej naši študenti veľa nedočkajú. Niečo áno, ale snažíme sa na hodinách držať praktickosť jazyka a konzerváciu. Teóriu odporúčame študovať pomocou gramatických kníh až omnoho, omnoho neskôr, ak vôbec. Teda sa naučia rýchlejšie hovorové frázy a slovíčka ako teóriu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

Robia študenti častejšie chyby v písanom jazyku alebo v konverzácii?

Jednoznačne v konverzácii. Iba výnimočne je to naopak. V písanom jazyku majú študenti čas si premyslieť, pozrieť google translate alebo sa dokonca poradiť. V hovorenom slove už ide do tuhého a jednoducho povedia len to, čo majú v aktívnej slovnej zásobe.

Sú frázy, ktoré by mal „hotový“ študent určite poznať?

Ak má cieľ nebyť predaný na dovolenke, tak dosiahne svoj cieľ v polovici nášho štúdia a je „hotový“. Ak však hľadáme nejaké frázy, bez ktorých sa človek nezaobíde v bežnom dni, tak by som struhla niečo takéto:

  1. Hello, how are you? I am great thanks. = Ahoj, ako sa máš. Ja výborne, ďakujem.
  2. Can I have a cup of coffee and a sandwich? = Dali by ste mi šálku kávy a sendvič.
  3. How can I get to Buckingham palace? =  Ako sa dostanem do Buckinghamského paláca?
  4. I am sorry I am late. = Je mi ľúto, že meškám.
  5. Can I pay by card? = Môžem zaplatiť kartou?
  6. Two beers please. = Dve pivá prosím.
  7. How much is it? = Koľko to stojí?
  8. What do you do? = Aké je tvoje zamestnanie? (Čo robíš?)
  9. What’s your name? My name is Lenka. = Ako sa voláš? Ja som Lenka.
  10. Where is the nearest ATM? = Kde je najbližší bankomat?

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Best English Bratislava (@best_english),

Ak vás zmáha túžba spoznať tento masovo používaný jazyk lepšie, jazykovú školu Best English nájdete na Grösslingovej 51 v Bratislave. Taktiež ju môžete vypátrať na Facebooku či zvážiť priamo na oficiálnej webstránke.

Článok vznikol v spolupráci s jazykovou školou Best English
Uložiť článok

Najnovšie články