Za plávanie vám nepoďakuje len vaše telo, ale aj mozog. Vedci totiž zistili, čo robí s ľudskou mysľou

lifehack.org
lifehack.org
Šport je pre človeka veľmi dôležitý. Obohacuje telo aj myseľ. Medzi najpriaznivejšie však patrí plávanie. Čo všetko dokáže spraviť s ľudskou mysľou?

Plávanie je jedným z najjednoduchších a najdostupnejších športov vôbec. Stačia vám k tomu plavky a plaváreň, ktorú nájdete skoro v každom meste na Slovensku. Tento šport je pre telo veľmi priaznivý. Nie však len pre telo, ale aj pre ľudský mozog. Čo všetko dokáže plávanie spraviť s našou mysľou?

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo sme po plávaní hladní oveľa viac ako po inom športe? Odpoveď nájdete v našom staršom článku.

Plávanie je vynikajúcim športom pre každého človeka, a to ani nemusíte byť vrcholový športovec, stačí plávať rekreačne. Vďaka plávaniu prúdi do vašich svalov oveľa viac kyslíka a núti vás aby ste rozumne regulovali svoje dýchanie. Pomáha redukovať stres a vďaka lesknúcej sa hladine sa myseľ človeka dostáva do ideálneho mentálneho priestoru.

pixabay.com
pixabay.com

Čo robí plávanie s ľudským mozgom?

Plávanie je pre ľudský mozog meditačným cvičením. Činnosť mozgu sa okamžite zlepšuje vďaka procesu, ktorý je v odbornej literatúre označovaný ako hippocampal neurogenesis, keď mozog „nahradzuje“ bunky poškodené stresom tými „čerstvými“. Keď vkročíte do vody, vaša nálada sa okamžite zlepší. Za to môže voda, ktorá je chladnejšia ako okolitý vzduch, okamžite vás vzpruží a zbaví vás únavy a depresie.

jogaimedytacja.pl
jogaimedytacja.pl

Dr. Howard Carter z univerzity v meste Perth viedol výskum toho, ako vplýva plávanie na ľudský organizmus. Výskumom okrem iného zistili aj to, že keď je človek ponorený vo vode, zvyšuje sa prietok krvi do jeho mozgu, čím sa lepšie prekysličuje a vplýva na pozitívne zmeny nielen v jeho zdraví, ale aj myslení. Prietok krvi do mozgu sa pri plávaní zvyšuje v priemere až o 14%.

lifehack.org
lifehack.org

Okrem toho je plávanie pre ľudskú myseľ akousi pohybovou meditáciou. Po ponorení do vody sa totiž „orežú zvuky“, ktoré vnímate. Vnímate len dotyk vody, svoje dýchanie a odrazy svetelných lúčov. To pomáha k sústredeniu a uvoľneniu myšlienok. Plávanie taktiež uvoľňuje endorfíny, ktoré nám pomáhajú bojovať so stresom. Pri takomto uvoľnení stresu sa nám v mozgu začína tvorba nových mozgových buniek.

Skúste si ku koncu týždňa nájsť trošku voľného času, vyberte sa na najbližšiu plaváreň a sami uvidíte, čo tento článok vlastne znamenal.

interez.sk (Lukáš M.), lifehack.org



Share on Facebook1.1k
Zobraziť viac
Komentovať (0)