Nathan W. Pyle

Všetci ľudia sa rodia do rôznych sociálnych vrstiev. Niektorí sú od narodenia predurčení na to, aby viedli život v niektorej z najdôležitejších funkcií v spoločnosti. Iní sú presne na opačnom konci. Ako by sme to však mali v skutočnosti vnímať?

V našej spoločnosti existuje niekoľko sociálnych vrstiev. Môžeme si hovoriť, že sme si všetci rovní, no z istého uhľa pohľadu to tak nie je a nikto s tým nič nenarobí. Samozrejme, že oproti minulosti sú sociálne vrstvy vyrovnanejšie a mobilita z „nižšej“ vrstvy do tej „vyššej“ je dostupnejšia, ako kedykoľvek predtým. Aký je kľúč k takémuto presunu? Je ním vzdelanie. Vzdelaný, kvalifikovaný, trpezlivý a šikovný človek sa dnes vie dostať až na samý vrchol sociálnej pyramídy. Nikdy však nesmieme zabudnúť na všetkých ľudí spoločnosti. A práve o tom dal jeden učiteľ svojím žiakom veľmi motivačnú a silnú lekciu. 

Učiteľ strednej školy sa raz rozhodol vykonať so svojimi študentmi jednoduché cvičenie, ktoré bolo zamerané na privilégiá jedinca a sociálnu mobilitu v spoločnosti. Každému zo žiakov rozdal jeden papier. Študenti si mali tento papier pokrčiť tak, aby si vytvorili papierovú „loptičku“.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Pred tabuľu potom umiestnil odpadkový kôš.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Inštrukcie tejto aktivity boli veľmi jednoduché. Študenti reprezentovali obyvateľov nekonkrétnej krajiny. Všetci v tejto krajine majú istú šancu stať sa úspešnými a bohatými a stáť tak na „vrchole“ sociálnej pyramídy.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

„Ak sa chcete stať úspešnými, uznávanými a bohatými, jediné, čo je na to potrebné je, aby ste svojou „loptou“ trafili priamo do koša. Sedieť však musíte stále na svojom mieste.“

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Študenti zo zadných lavíc začali okamžite protestovať. „Je to nespravodlivé!“ A mali pravdu. Veď študenti z prvých lavíc mali oveľa väčšiu šancu kôš zasiahnuť.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Nakoniec však každý hodil svojou papierovou „loptou“. Podľa očakávania z predných lavíc trafil kôš takmer každý. Zo zadných miest len málokto, ale predsa sa niekto našiel.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Učiteľ nakoniec povedal to, čo bolo vlastne zmyslom tejto aktivity. „Áno, čím bližšie ste ku košu, tým väčšie šance máte na to stať sa úspešným a bohatým človekom – to je privilégium. Všimli ste si, že jediní, kto protestoval, boli študenti zo zadných lavíc?“ Naopak, len málokto z predných radov si skutočne uvedomoval svoju výhodu a postavenie v predných radoch. Brali to ako milú náhodu.“

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Ponaučenie

Úlohou každého študenta, ktorému sa dostáva vzdelaniu – teda kľúču k sociálnej mobilite – je uvedomovať si silu tejto výhody. Výhody postavenia a pozície, ktoré človek dostáva ako privilégium. V konečnom dôsledku sa „privilegovaný“ človek skutočne stane úspešným, dôležitým a vplyvným človekom. To všetko by však mal dosiahnuť tak, že nezabudne na „tých za ním“ a bude ich neustále podporovať a konať v ich najlepšom záujme.

Nathan W. Pyle
Nathan W. Pyle

Čo si o tomto článku myslíte vy? Je dôležité, aby to takto fungovalo aj v skutočnom svete?

Pozri aj: Ministerstvo pripravuje novú reformu, ktorá zmení naše školstvo od základov. Očakávať môžeme zmenu hodnotenia či dĺžky vyučovacích hodín

interez.sk (Lukáš M.), buzzfeed.com
Uložiť článok

Najnovšie články